woensdag 23 september 2015

Rekenen met afstanden: het metrieke stelsel in groep 7

Dit lesje gaat over een aantal maten uit het metrieke stelsel. Dat is een lastige kwestie soms, want je moet terugrekenen en vooruit rekenen in sprongen van 10. Daarnaast moet je soms een overstap maken van maatsoorten. Dat is niet altijd gemakkelijk. Je moet dus goed uit je hoofd leren hoe die stappen gemaakt moeten worden.

Allereerst nog even wat meer over het metrieke stelsel; wat een moeilijk woord eigenlijk. Weten jullie wat het betekent?

Het metrieke stelsel is een systeem van eenheden, waarmee je kunt meten. Je kunt er bijvoorbeeld afstanden, oppervlakte en inhoud mee berekenen. Op het internet vind je heel veel voorbeelden van hoe het in elkaar steekt en op Youtube vind je een hoop leuke filmpjes over het metrieke stelsel.

Zo vond ik bijvoorbeeld deze van www.pcbo-itfoarhus.nl. Begrijp je wat er met de plaatjes en benamingen bedoeld wordt?






Zelf werk ik graag met beelden. Dan kan ik beter onthouden hoe het in elkaar zit. Daarom gebruik ik het meetmaatje van beeldenderwijs voor de les.

Laten we beginnen met afstanden. Daar hebben we al vaak mee gewerkt met behulp van een liniaal. Het metrieke stelsel laat ons met grotere afstanden werken, kijk maar hieronder.

Dit zijn de afstandsmaten die wij moeten kennen:

millimeter -> centimeter -> decimeter -> meter -> decameter -> hectometer -> kilometer

In het kort schrijf je dit:
mm 
-> cm -> dm -> m -> decam -> hm -> km

En met het omrekenen zie je hoeveel het is:
1.000.000 mm 
-> 100.000 cm -> 10.000 dm -> 1000 m -> 100 decam -> 10 hm -> 1 km

of met kleinere getallen:
1.000 mm 
-> 100 cm -> 10 dm -> 1 m -> 0,1 decam -> 0,01 hm -> 0,001 km

Zie je dat je huppen maakt van 10?
Maak je van 1 meter, decimeters, dan komt er een tiende (0) bij.
1 meter is 10 decimeter en 100 centimeter en 1000 milimeter.
Maak je van 1 meter, een decameter, dan gaat er een nul af (een tiende).

Begrijp je dit?
Eigenlijk maak je bij afstandsmaten sprongen van tien naar rechts of links. Naar links komt er een 0 bij en naar rechts gaat er een nul af!


Leertechniek:

Hoe heb ik afstanden uit mijn hoofd geleerd?


  • Eerst heb ik ze vanuit het boek hardop opgelezen. Dat heb ik drie keer gedaan.
  • Daarna heb ik het rijtje uit mijn hoofd opgezegd. Lukte het niet dan keek ik even. Dit herhaalde ik tot ik het kon opzeggen zonder foutjes. 
  • De dag erna deed ik dit weer. 
  • De dag daarna deed ik het ook weer. 
  • Een week later probeerde ik uit of ik het nog wist. Zo bleef ik alles lang onthouden (dat heet lange termijn geheugen).
Daarna ben ik de inhoudsmaten uit mijn hoofd gaan leren op precies dezelfde manier. Dat ging gemakkelijker, omdat ik het rijtje van de afstanden al kende. Ik kon dit gebruiken om het rijtje van de inhoud uit mijn hoofd te leren.
Ga je met inhoudsmaten rekenen, dan moet je er op letten dat de stappen meer nullen bevatten. Namelijk: 1 stap naar rechts betekent 000 er af. 1 stap naar links betekent 000 er bij. Dit doen we een volgende keer, oké!

Mocht je moeite hebben met uit het hoofd leren van het hele rijtje hak hem dan in stukken. Doe eerst de ene helft en daarna de andere helft.


Wat ook helpt:
Nadenken over hoe zo'n afstand er uit ziet. Als je begrijpt wat je leert, onthoudt je veel gemakkelijker.
Een mier is ongeveer 1-2 milimeter. Jouw vingertopje ongeveer 1 centimeter, de hoogte van een mok is ongeveer 1 decimeter, de deur is ongeveer 2 meter, de school is ongeveer 1 decameter (3 verdiepingen), de euromast is ongeveer 1 hectometer, van school naar huis is ongeveer 1 kilometer en naar de stad is ongeveer 10 kilometer.

Weet je hoeveel kilometer je moet lopen als je om de aarde loopt??
Dat zijn wel 40 duizend kilometers!

En hoe ver is het naar de maan?
Dat zijn wel 300 duizend kilometers!


Om het leren leuker te maken, zal ik je vertellen waarom je afstanden moet leren.
Dat is niet alleen om een goed rapportcijfer voor rekenen te krijgen. Nee. Je gebruikt afstanden de hele dag door en hoe ouder je wordt, hoe meer je dit gaat gebruiken. Als je op vakantie gaat bijvoorbeeld, is het heel handig om te weten hoe ver je moet reizen. Dan kun je berekenen hoeveel tijd en benzine het kost.
Ook wil je weten hoeveel je groeit. Als je weet hoe lang je nu bent en hoe lang je over een jaar bent, dan weet je hoeveel je in een jaar gegroeid bent.
Of als je een nieuwe kamer krijgt. Je moet weten of je het juiste bed koopt. Je gaat dan meten hoe lang je kamer is en hoe breed en dan kun je bepalen hoeveel ruimte je hebt voor je bed en geef je niet onnodig geld uit aan een bed wat niet past. Handig hé!

Veel succes met leren meten allemaal!!

Mocht je een vraag hebben dan mag je hem stellen via eenhandjevanroos@gmail.com.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen