woensdag 30 september 2015

Taalles: hoe combineer je tekst met beeld

Deze week ga ik de taalles doen met groep 7B. We gebruiken de methode "Taal-in-beeld. Ik vind dit een super methode, omdat het begrijpend lezen in deze methode veel aandacht krijgt. Kinderen werken elke schooldag op verschillende manieren aan een lesje dat gaat over een onderwerp uit de praktijk.

Ik ga met de kinderen op verkenning met twee verschillende praktijkvoorbeelden: het eerste onderwerp gaat over een fictief werkstuk dat Michiel maakt over "het menselijk lichaam" én het tweede onderwerp gaat over onweer.

LET OP! Het gaat in de opdrachten niet over de specifieke inhoud van deze onderwerpen, dat hoort bij aardrijkskunde en biologie. Het gaat er vooral om dat de kinderen begrippen leren begrijpen, leren zoeken naar informatie, informatie weten uit te beelden, weten hoe deze manieren van uitbeelden heten en ze moeten met woorden kunnen uitleggen hoe ze zelf een project aanpakken van begin tot eind. Om dit te kunnen doen, moeten ze weten hoe ze gegeven informatie kunnen observeren, verwerken en vertalen. Dat heet opbrengstgericht werken.

Ik schrijf dit blog nu voornamelijk omdat ik hem wil gebruiken in de les. Ik zocht een leuke manier om afbeeldingen van begrippen te laten zien. Als de kinderen willen, kunnen ze ook thuis laten zien wat we hebben behandeld bij taal.

Allereerst de verkenningsopdracht over het menselijke lichaam.


Ik ben benieuwd of de kinderen weten waar de belangrijkste elementen van een menselijk lichaam voor dienen. Daarom heb ik een woordweb gemaakt met elementen en functies. In de les bespreken we hoe deze functies werken. Het gaat hier met name over het begrip van de woorden en de toepassing van deze begrippen in de praktijk. 6 elementen en 6 functies = 12 woorden. Kinderen onthouden woordbegrip wanneer ze de woorden 7x hebben gehoord, gezien of gelezen. Bij de interactieve instructie komen ze ieder zeker 3-4 x voorbij. Bij de oefening in het taalboek weer 3-4 keer. Als het goed is, onthouden de kinderen deze woorden door deze les.

Hoe zit het? Nou zo:
De huid biedt bescherming.
De spieren en pezen zorgen voor een goede beweging.
Het skelet is voor de versteviging van een lichaam.
De bloedsomloop zorgt voor voeding van alle systemen in het lichaam.
Het zenuwstelsel heeft (onder andere) een waarschuwende functie.
Organen (samen) zorgen voor de werking van het lichaam.

Zie je de samenhang in woordbetekenissen? De huid beschermt... Ah, het zit als een jas om je heen.
De bloedsomloop zorgt voor voeding. Huh? Maar je eet het toch niet? Nee, maar alle voedingsstoffen en energie komen via je bloed overal terecht. En zo kom je op betekenissen van woorden, die soms heel moeilijk lijken, maar als je er over nadenkt best gemakkelijk zijn.

Wil je weten hoe je lichaam werkt? Op NGbiologie op youtube vind je heel veel interessante filmpjes.
Hieronder een voorbeeldfilmpje. Misschien kun je alle moeilijke woorden opschrijven en bedenken wat het zou kunnen betekenen!




Nu de opdracht over onweer.
De opdracht is om eerst een korte tekst te lezen over onweer en daarna te kiezen hoe je de tekst het beste uitbeeldt. Er zijn een aantal beeldvormen mogelijk:
  1. een foto
  2. een spotprent
  3. een tekening
  4. een strip
  5. een kijkplaat
  6. een werktekening
  7. een dwarsdoorsnede
  8. iets anders
Om te kiezen is het nodig dat kinderen weten wat de begrippen inhouden. Bij sommige begrippen is dat makkelijk, omdat ze daar al vaak mee in aanraking zijn gekomen. Maar ik ben erg benieuwd wie allemaal weten wat een spotprent is. Of een werktekening. Als je het niet weet, hoe kun je er dan misschien achter komen wat het is? Ik ga de woorden in stukken hakken. Iedereen weet bijvoorbeeld wat spotten is en wat een prent is. Wat is dan een spotprent? Of een kijkplaat. Je kunt vast veel zien op zo'n kijkplaat. Op deze manier kijken we dus anders naar de woorden, hoe ze er dan als voorbeeld uit zien en wat je het beste kunt gebruiken bij deze tekst.

Hieronder alle beeldvormen in beeld afgebeeld (veel beelden hé!). Snap je hem nog?
Welk woord hoort bij welk plaatje?

Bron: dutchstormchaser










bron: speeltech.nl




In de tekst in het werkboek staat dat een onweerswolk ook wel een stapelwolk is. Maar er zijn ook andere soorten onweerswolken. Denk aan een cumulonimbus of een supercell en ook in een tornado kan onweer ontstaan. Zoek maar op wat dit voor wolken zijn, hoe ze eruit zien en onthoud de begrippen. Wie weet vraag ik het je de volgende les wel!

Vragen die je kunt stellen zijn nu:
Welk soort afbeelding zou nou het beste bij een werkstuk over hoe onweer ontstaat passen?
Welk soort afbeelding vind je het leukst?
En natuurlijk is het hartstikke interessant hoe iemand tot zijn antwoord komt!

Ik ben benieuwd in de les.


Groetjes van een Handje van Roos









Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen