donderdag 15 oktober 2015

Taal leren met een les over wolken deel 2: groep 7.

bron: een versje van Lars


Daar zijn we weer.
We gaan voor de tweede keer aan de slag met de les over wolken.

Het doel van de vorige les was: kennismaken met de nieuwe begrippen en ze onderzoeken, semantiseren.
Het doel van deze les is: het oefenen met de woorden en toetsing of de leerlingen de woorden begrijpen en al een beetje kennen.
Ik geef de les aan de hand van het 4-taktmodel van Verhallen:
http://www.taalschat.com/ViertaktvanVerhallen.pdf.

Om weer even terug te gaan naar de informatietekst heb ik hier de link van het KNMI toegevoegd. We gebruikten niet deze hele tekst, maar het is wel leuk om hem helemaal te lezen. Dan begrijp je pas echt hoe het zit met wolken.
http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/wolken



Wat gaan we deze les precies doen?

1. We bekijken het woordweb met de te leren begrippen nog een keer;
2. We kijken naar een filmpje dat past bij het onderwerp;
3. Ik lees de vaktekst nog een keer voor en jullie lezen mee op het digibord;
4. We gaan de woordwebben bekijken van de eerste les;
5. We gaan oefeningen maken met de begrippen;
6. We maken een oefentoets en tips en tops over de les zijn welkom.


Het woordweb
Welke begrippen gingen we nou ook alweer leren?

7 hoofdbegrippen, 8 extraatjes voor het begrip van de vaktekst.


Om weer in de sfeer van de les te komen laat ik eerst een spannend wolkenfilmpje zien.
Kijken jullie mee?



Nou ik zag een hoop herkenbare namen voorbij komen, maar ook een paar wolken die niet in de woordwebben van de vorige les staan.

We hebben de vorige les een vaktekst gelezen over de classificatie van wolken. Ook hebben we woordenwebben gemaakt van de te leren woorden. Dat pastte bij het semantiseren van de begrippen.
Wil je de  woordwebben en de gebruikte vaktekst nog een keer zien, ga dan hier naar toe:
http://eenhandjevanroos.blogspot.nl/2015/10/taal-leren-met-een-les-over-wolken.html
Voor deze tweede les gebruiken we het eerste blog ook, voordat we door gaan naar het maken van de oefeningen en de oefentoets.

Voor het oefenen met de begrippen rondom de vakles over wolken, heb ik 2 oefeningen gemaakt en een oefentoets. In de oefentoets heb ik ook ruimte opengelaten voor tips en tops voor de juf. Het gaat er immers ook om dat ik van de feedback van de leerlingen kan leren om mijn lessen te verbeteren.
Ik voeg niet alle oefeningen toe in dit blog. Dat is zo niet handig. En het leest ook saai.
Je mag wel voor jezelf gaan checken of je al weet wat de woorden betekenen. De betekenis moet wel gelinkt zijn aan de vaktekst uit het eerste blog ;-).

Wat betekenen de volgende begrippen?
Wolkenfamilies
Geslachten
Classificatie
Gebaseerd op
IJskristallen
Onderkoelde
Verticaal

De betekenis moet wel vanuit het de taakvaktekst omschreven worden. Dus niet bij geslachten, jongetje of meisje invullen.

Als je er niet uit bent gekomen, lees dan de vaktekst nog eens goed en kijk in het eerste blog nog eens naar de woordwebben.

Groetjes,
Juf Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen