woensdag 4 november 2015

Crea: een herfst stilleven maken en fotograferen

Stilleven van Tafelgroepje 4: super samengewerkt, out-of-the-box gedacht en top eindresultaat!

Zie meer stillevens onder aan het blog.

Voor de creales leek het me leuk (en interessant) om met fotografie te werken. Ik hou zelf enorm van fotografie. Je kunt snel een beeld creëren naar jouw smaak en het vergt inzicht in ruimtes, licht, compositie. Je ziet tegenwoordig genoeg mensen foto's maken en op facebook of instagram plaatsen, dus fotograaf zijn we tegenwoordig allemaal wel een beetje. Maar o, o, o, wat zie ik toch veel rommelig gemaakte foto's of foto's met het verkeerde licht of de verkeerde stijl bij het vaak ook verkeerde onderwerp en verkeerde doelgroep. Ja, het is smaakafhankelijk. Maar toch kun je heel goed doelgroep gericht, goede foto's maken van een compositie, als je een aantal stappen doorloopt. En daar gaan wij tijdens de creales (van een uurtje) aan werken.



overal zie je stillevens, let maar eens op als je gaat winkelen.
winkeliers doen hun best om een sfeer te creëren, zodat jij je als klant welkom voelt, spullen koopt en weer een keer terugkomt.


Wat gaan we doen?
We gaan met de tafelgroepjes stillevens fotograferen. Wat zijn stillevens?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stilleven

Een stilleven is een artistieke compositie (schilderij, tekening, foto) van roerloze of levenloze objecten, die met zorg zijn belicht.

Het onderwerp van de stillevens is HERFST. We gaan ze fotograferen met de digitale camera en een speciale camera op de Note 3 (geen reclame). De stillevens worden op een wit vel geplaatst, met een tekstbord aan de achterzijde en gefotografeerd in de lightbox van 40x40x40cm. Het tekstbord bevat 2 woorden. Het staat leerlingen vrij om hier een eigen aanvulling aan toe te voegen dmv 1 eigen gekozen en in mooie, passende letters geschreven woord. Dat woord knippen ze uit en plakken ze (verwijderbaar) bij de tekst op het bordje zodat het een zin vormt: herfst is.... Leuk/nat/mooi/gezellig etc.




Waar moeten de leerlingen op letten:
1. goede afstemming met elkaar
2. het correct indelen van de producten zodat het visueel mooi uitziet
3. wat willen ze laten zien: tevoren bespreken en noteren
4. voor wie willen ze het laten zien
5. welke stijl gaan ze gebruiken (gezellig, met dieren, hout, strak)
6. welk lettertype bordje past er bij?
7. welke producten gaan ze gebruiken
8. hoe blijft alles netjes voor de foto en voor hergebruik door mij (respectvolle omgang)
9. er mogen per tafelgroepje 5 producten gekozen worden om te gebruiken en 1 tekstbordje

Dit is een lastige opdracht, omdat leerlingen samen moeten werken en de foto's niet tegelijk gemaakt kunnen worden. Daarbij wil ik niet dat ze zelf de camera's hanteren, maar dat ze mij, als coach, vertellen hoe zij het willen hebben.

Lesindeling:
Introductie en instructie: 5 min
Leerlingen mogen om de beurt per tafelgroepje naar de te gebruiken spullen kijken, tegelijkertijd kort overleggen en spullen pakken: 10 min
Daarna gaan ze aan de slag met het positioneren in overleg: 10 min
Zijn ze hiermee klaar dan gaan ze aan de slag met de tekst: 10 min
Het eerste groepje dat klaar is kan om de beurt met de eigen tekst het stilleven laten fotograferen: 10 min (alle groepen)
Daarna ruimen we alles netjes op.

De foto's laat ik afdrukken via mobileprints van de Hema (geen reclame) en zullen de volgende les opgehangen worden.



Leerpunten:
1. de leerlingen zullen op een andere manier gaan samenwerken
2. de leerlingen zullen samen tot een eindproduct moeten komen
3. de leerlingen leren visueel te denken
4. de leerlingen leren te bedenken wat een ander ziet en of het aantrekkelijk is
5. de leerlingen leren welke stijl op welke manier geuit kan worden
6. de leerlingen beseffen hierdoor wat voor effect een beeld kan hebben, wat voor gevoel wekt het op. Hopelijk nemen ze dit mee als ze privé foto's maken en op instagram plaatsen.

Er zijn wel meer leerpunten aan deze crea, maar deze vind ik voor deze opdracht relevant.

andere voorbeelden van stillevens
je hebt bij jou in huis vast ook van die plekjes met stillevens of niet?

en nog een voorbeeld van een stilleven.
zo zie je ze ook vaak in een winkel: opgestapelde producten, die bij elkaar passen

En hier onder vind je het eindresultaat van de groepen.
Ik ben ontzettend trots op de samenwerking van de leerlingen. De opdracht was heel anders dan een gewone crea-les en vroeg veel van hun sociale vaardigheden. Maar ook ruimtelijk inzicht en beelddenken speelde een rol en uiteraard creativiteit. Hoewel sommige groepjes het echt lastig vonden om af te stemmen, compromissen te sluiten en "anders" te denken, zie je in het eindresultaat dat het overal goed is gekomen. Een "uitdagende" opdracht, waarbij meerdere vaardigheden werden aangesproken. Love it!!










Tot later!!
Rosalie




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen