donderdag 26 november 2015

Hut maken van papier maché: groep 7

Omdat we met natuur en techniek een hut hebben moeten ontwerpen, leek het mijn praktijk juf leuk als de kinderen bij de crea een echte hut gingen bouwen.
Nu kan dat natuurlijk op verschillende manieren, maar de hut die we van papier maché gaan maken vond ik heel erg leuk en haalbaar, dat is ook belangrijk.

Deze vond ik op pinterest en dat vond ik zo'n leuke hut, dat ik hem
met de klas wilde maken.



Wat hebben we nodig:
- bekertjes aangemaakte behanglijm;
- kwasten voor de lijm;
- heel veel papier van kranten en reclamefolders;
- ballonnen;
- decoratiemateriaal: stofjes, sneeuwwol, papier met natuurlijke patronen, plastic zakken, geprint
  patroon van ijsblokken;
- merkstift.


Hoe gaan we te werk:

1. We blazen ieder een ballon op. niet te groot. Op de ballon teken je het patroon van je huisje, waar er eventueel een raam- en of deuropening komt.



2. Je maakt heel veel papier klein en los van elkaar. dat leg je geordend voor je op tafel, zodat je er tijdens het werken goed bij kan. Zorg dat je genoeg hebt, want als je eenmaal met de lijm bezig bent, wordt het echt een knoeiboel als je nog moet gaan knippen.

3. Je pakt een bekertje met lijm en een kwast. is er niet genoeg voor iedereen alleen, dan spreek je met je buurman/buurvrouw af om samen te doen. Leg ook even een stuk papier of krant op tafel, zodat de tafel niet onder de lijm komt.



4. Je gaat de helft van de ballon insmeren met lijm, precies waar je het patroon hebt getekend. Je laat deuren en ramen vrij van lijm en papier. Leg over de hele helft met lijm stukjes papier. lijm er weer over heen. Leg daar weer papier op. Je kwast overal lijm op, zodat het papier goed doorweekt raakt, maar doet dit netjes. Je doet ongeveer 4 laagjes over elkaar, zodat je de ballon niet meer ziet en alle lagen goed aan elkaar plakken. Dan ga je aan de andere helft hetzelfde doen. Lijmen, plakken, weer vollijmen, plakken.




5. Is de ballon over het hele patroon gevuld met lijm en papier, dan doe je nog een laatste laag er over heen lijmen en volplakken met papier.


6. Dan ga je een toplaag over het huisje doen. Je kunt kiezen uit ijsblokkenpatroon, sneeuwwol, verschillende stoffen, rietachtig papier, papier met natuurpatronen. Als je voor de papieren toplaag kiest, houdt er dan rekening mee dat je hierover nog een lijmlaag moet doen. Stof en sneeuwwol en de rietachtige papieren hoef je niet meer te bedekken met lijm, als het maar goed vast zit op het huisje.
Nu ben je klaar en moet je huisje drogen. Vergeet je naam niet! Leg hem neer op een plastic zak op de kast bij het raam of hang hem op als het kan.




Nu ben ik heel benieuwd wat je van deze crea vond.
Was het lastig of gemakkelijk?
Ben je tevreden met het resultaat?
Had je tevoren gedacht dat het zou lukken?

Dit is mijn huisje:




Ik vind hem leuk!
Ik had tevoren niet gedacht dat hij er zo uit kwam te zien.
Ik ben tevreden en had tevoren wel gedacht dat het zou lukken.
Ik vond het lijmen lastig, omdat ik niet tevoren het papier goed had klaargelegd en omdat de ballon niet bleef liggen. Omdat ik er van geleerd heb kon ik jullie beter helpen tijdens de les.


Tot de volgende keer.
Juf Roos


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen