maandag 23 november 2015

kolomsgewijs delen en staartdelen




Soms vinden leerlingen het delen met grote getallen lastig.
Hier krijgen ze een handige rekenmethode voor uitgelegd: het kolomsgewijs delen.
Met kolomsgewijs delen, behouden leerlingen hun getalinzicht. Ze zien beter waaruit een groot getal is opgebouwd. Dat is anders dan staartdelen. Staartdelen is de oude methode, die de meeste ouders vroeger aangeleerd kregen. Kolomsgewijs delen hebben de meeste ouders niet geleerd. Het is daarom lastig om kinderen te helpen met hun huiswerk of vragen over het delen.
Op het internet vind je heel veel filmpjes, afbeeldingen en blogs over kolomsgewijs delen. Mijn tip is echt: ga niet zelf het wiel uitvinden, maar kijk gewoon even op youtube of google!

Uiteraard schrijf ik dit blog niet voor niets.
Toevallig gaan we deze week behoorlijk wat sommen doen, waar handig rekenen bij nodig is.

Ik laat hier met twee verschillende sommen de twee manieren van delen zien: het kolomsgewijs delen versus het staart delen. Dan weet je (hopelijk) hoe het moet en zie je ook het verschil en voordeel van kolomsgewijs delen.


De som 4608:512 is hier opgelost met kolomsgewijs delen.
Wat je eigenlijk doet is kijken hoe vaak 512 ergens in past.
Ik heb het met kleine stappen gedaan.

Stap 1: 512 past 2x in 1024.
1024 trek je af van het totaal
dat schrijf je links op
en aan de rechterzijde van de streep schrijf je de 2
Daarna is er nog genoeg over om dit nog een x te doen.

Stap 2: je trekt weer 1024 af van het totaal
je schrijft dit aan de linkerzijde van de streep op
en je schrijft de 2 rechts naast de streep
Je hebt nog 2560 over.
Daar past nog een x 1024 in en 512 past daar 2 x in

Stap 3: trek de 1024 weer van de 2560 af, je houdt 1536 over,
schrijf dit links naast de streep (je werkt wel netjes onder elkaar)
de 2 zet je rechts naast de streep (netjes onder elkaar)

Stap 4: nu is er nog 1536 over en hier past 512 3x in
er blijft 0 over, dat schrijf je links onder de som op
en rechts naast de streep zet je 3x
je telt nu op hoe vaak 512 in de 4608 paste:
2+2+2+3 = 9



Bij het staartdelen had je gelijk moeten delen door 9.
Die sprong is voor veel kinderen nog te groot. Daarom is kolomsgewijs delen in dit geval handig.



Hier nog een keer 1 som uitgerekend met kolomsgewijs delen en staartdelen. 
Let op de stappen links en rechts. Schrijf alle stappen onder elkaar op.
Voor leerlingen is het kolomsgewijze delen veel handiger, omdat je goed ziet uit hoeveel delen van een getal, het hele getal is opgebouwd.
Voor het latere wiskundige rekenen op de middelbare school levert dit veel voordelen op.

Veel plezier met handig rekenen!!

Tot gauw,
Een handje van Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen