woensdag 18 november 2015

Taalzaakvakles met wolken deel 4

Jaja, we zijn al weer bij de laatste les aangekomen van de taalzaakvakles over wolken en we gaan het deze keer lekker luchtig houden. Haha. Snap je, luchtig...

Wat gaan we doen:
  1. We beginnen met een paar rebussen;
  2. Daarna lees ik een paar pagina's/1 hoofdstuk voor uit "Drijven op een dak, de watersnood" en pas ik tijdens het lezen de begrijpend lezen strategie├źn toe, die we de vorige les hebben behandeld (het ABC);
  3. Moeilijke woorden komen op het whitebord;
  4. Leerlingen gaan een tekening maken van het zojuist gelezen verhaal en moeten de woorden van het whiteboard hierin verwerken in beeld of schrift.


Thats it!
Hierna zijn we echt klaar met de wolkenlessen en gaan we bij taal werken aan andere belangrijke dingen.


En dan nu de...... REBUSSEN!!!
Wat zijn de begrippen waar ik naar op zoek ben??

Rebus 1



Rebus 2

Rebus 3


En, heb jij ze al geraden??


Weet je het begrijpend lezen ABC nog?
Hier komt hij nog even in het kort.
  1. Eerst kijk je naar waar de tekst in staat. Of de tekst of het boek of verhaal kort of lang is. Wie de schrijver is. Of je al eerder iets van deze schrijver gelezen hebt. Wat voor plaatjes er bij staan. En meer van dit soort dingen.
    Je bedenkt op welke manier je gaat lezen: lees je alles of stukjes, lees je om het te begrijpen, lees je om een mening te krijgen, lees je om te leren.
    En je bepaalt een leesdoel: waarom ga je lezen?
  2. Dan ga je echt lezen op de gekozen manier. Als je leest en je kent een woord niet, zoek je hem op of je kijkt of je uit het verhaal kunt ontdekken wat het betekent. Je let er altijd op, of je begrijpt wat je leest.
  3. Na het lezen controleer je of jouw manier van lezen goed was en of je doel behaald is. Dan weet je ook hoe je het de volgende keer kunt aanpakken.

De tekening
Die mag je maken om het verhaal een plekje te geven in je fantasie. Er zijn geen regels voor hoe je tekent, alleen dat het een tekening is van wat we gelezen hebben en dat je de moeilijke woorden gebruikt in een plaatje of woord bij de tekening. Een beetje net zoals ik bij de rebus heb gedaan.

Het is altijd goed om creatief bezig te zijn met dingen die we leren. Dan onthoud je ook beter wat je leert of wat je hebt gelezen. Probeer het ook maar eens als je gaat leren voor een toets! En laat mij weten wat het resultaat was.

(als de leerlingen het goed vinden plaats ik hier later een paar foto's van tekeningen bij)

Tot later!!
Juf Roos



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen