woensdag 16 december 2015

Drama in de klas

Deze week ga ik mijn eerste drama les geven aan groep 7.
Nu wil ik natuurlijk een pakkende introductie. Ik ga mezelf ter plekke voor de klas een beetje optutten voor een rol. Omdat we net ervoor een muziekles hebben, verwacht ik dat de energie pittig zal zijn. Daarom zet ik vast een ontspannen muziekje op, terwijl ik mezelf optut.  Ik ben benieuwd wat voor effect dit heeft.





Voor de dramales gebruik ik:
1. kaartjes van de verzinfabriek 8-14 jaar
2. eigen aanvulling kaartjes van de verzinfabriek
3. attributen die passen bij deze kaartjes (pruiken, hoedjes, accessoires, eventueel voedingsmiddelen)


Doelen van de les zijn:
  • De leerlingen leren samen te werken om tot een resultaat te komen;
  • De leerlingen oefenen met het vertalen van woorden in een rol;
  • De leerlingen gebruiken mimiek, expressie en  beweging om hun rol te versterken;
  • De leerlingen zorgen voor een bemoedigende sfeer en helpen elkaar;
  • De leerlingen maken gebruik van verschillende middelen om hun rol uit te drukken.




Leerlingen krijgen ieder een personagekaartje en een voorwerpkaartje. Per tafelgroep krijgen de leerlingen een opdrachtkaartje en een locatiekaartje. Daarna mogen ze zelf aan de slag met het verzinnen van een verhaal dat ze gaan uitbeelden en bedenken ze ook hoe ze het gaan uitbeelden.
Hier krijgen ze 5 minuten voor, dus het is vooral snelle improvisatie.

Na het bedenken, gaan de tafelgroepjes om de beurt hun "spel" laten zien. De groep mag na afloop vertellen wat ze zagen en de spelers mogen vertellen of het klopt en wat hun bedoeling en beleving van hun kant was.

We doen dit 5x, omdat we 5 tafelgroepjes hebben. Uiteraard bedenken de groepjes tegelijkertijd hun spel. In totaal duurt de les met introductie, instructie, zelfstandige verwerking en nabespreking 30 minuten. Het is dus een snelle, interactieve les.

Ik plaats later nog de aanvulling over hoe de les in de praktijk ging. Of het werkte en hoe het werkte.

Groetjes Juf Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen