maandag 28 december 2015

Het ontstaan van de multiculturele samenleving

Ik begin deze les met het voorlezen uit het boekje

"toen de Amboneesjes kwamen".


Het boekje is in de jaren vijftig geschreven.

Vraag aan de klas:

Wat vonden jullie van dit verhaaltje?

Viel jullie iets bijzonders op?
Wie is niet 100% Nederlands in deze klas? 


Welke afkomst hebben jullie allemaal?

bron: www.BenArtwork.nl

Deze les gaat over de multicultuur in Nederland en hoe die ontstaan is.

De doelen van de les zijn:
1. jullie leren over hoe onze multiculturele samenleving is ontstaan in de tijd;

2. jullie denken na op welke manieren multicultuur in je eigen leven een rol speelt;

3. jullie krijgen begrip voor de aanwezigheid van verschillende culturen in Nederland.


De les is opgebouwd uit:
  • informatie over de verschillende immigratiegolven;
  • vragen aan de klas;
  • een opdracht die zelfstandig uitgevoerd wordt;
  • het bespreken van de opdracht

Belangrijke begrippen uit de les:
  1. Multicultuur: meerdere culturen bij elkaar

  2. Emigratieland: een land waaruit veel mensen verhuizen

  3. Immigratieland: een land waarin veel mensen uit andere landen komen wonen

  4. Emigratiegolf: als er veel mensen tegelijk uit een land verhuizen  
  5. Immigratiegolf: als er veel mensen tegelijk in een land komen wonen

  6. KNIL: het Koninklijk Nederlands Indisch Leger

  7. Molukken: eilandengroep in het Oost-Indische Archipel

  8. Gastarbeiders: mensen die in Nederland komen werken voor een bepaalde tijd en daarna weer terug gaan naar hun eigen land

  9. Gezinshereniging: gezinsleden die weer bij elkaar komen na lange tijd apart van elkaar te hebben gewoond

  10. Afkomst: waar je vandaan komt

  11. Nationaliteit: als je staatsburgerschap hebt van een bepaald land

  12. Culturele samenleving: een gemeenschap met een bepaalde cultuur

  13. Multiculturele samenleving: een gemeenschap met meerdere culturen erin vermengd

Deze tijdbalk geeft aan wat gebeurd is vanaf 1945

In de gele balk zie je hoe jouw eigen familiegeschiedenis

een plekje heeft gekregen.




In de jaren na de tweede wereldoorlog (1945), was 99% van de Nederlandse bevolking Nederlands. Er gingen veel mensen weg. Nederland was een emigratieland. Er gingen zoveel mensen weg dat we dit een emigratiegolf noemen. Na deze emigratiegolf, kwamen er juist mensen naar Nederland om te wonen en werken. Er was een immigratiegolfIn dit filmpje zie er je meer over.

http://schooltv.nl/video/immigratie-vroeger-en-nu-nieuwkomers-naast-autochtonen/ 
bron: http://canon-pad-multicultureel.yurls.net/nl/page/






De eerste golf immigranten na de oorlog: Molukkers
Indonesië was een kolonie van Nederland vanaf 1816. Het werd in 1949 onafhankelijk verklaard. Molukse soldaten hadden op Indonesië in een KNIL leger voor Nederland gevochten. Zij wilden niet bij Indonesië horen. Nederland liet de Molukse soldaten op dienstbevel, naar Nederland komen met hun gezinnen. In Nederland werden zij ontslagen uit het leger, maar ze mochten niet terug naar de Molukken en moesten blijven in Nederland, waar ze de taal en gebruiken niet kenden. Nederlanders waren het niet gewend om andere culturen in hun woonomgeving te hebben, dat merkte je al aan het boekje "toen de amboneesjes kwamen".
Bron: verhalen uit de familie

Nene en Tete Akihary toen ze nog op de Molukken woonden.


De tweede golf immigranten: Indo-Europeanen

Tussen 1952 - 1957 kwamen er veel Indo-Europeanen naar 

Nederland. Dat zijn mensen met Nederlandse en 

Indonesische voorouders. Ze kwamen naar Nederland omdat 

de oorlog op Indonesië door ging.
Bron: http://www.gastdocenten.com/bersiap/vlucht-emigratie.html




De derde golf immigranten: gastarbeiders 

Omdat Nederland mensen nodig had om te werken, 

kwamen er vanaf 1960 gastarbeiders uit Italië, Spanje, 

Joegoslavië, Turkije en Marokko om te werken in de 

industrie. 

De bedoeling was dat ze tijdelijk in Nederland werkten, 

maar er vond gezinshereniging plaats en ze bleven hier 

wonen om een bestaan op te bouwen. 


Wat zou gezinshereniging betekenen denk je?


De vierde golf immigranten: Surinamers

Suriname is eeuwenlang een kolonie van Nederland 

geweest. In 1975 werd het onafhankelijk en kwamen er veel 

Surinamers naar Nederland omdat er minder politieke 

onrust was, meer werk en er betere scholen waren. In 

Suriname wonen mensen van verschillende afkomst. De 

Surinamers die naar Nederland trokken, waren 

voornamelijk van Creoolse en Javaanse afkomst. Bron: http://www.vijfeeuwenmigratie.nl/term/Migratiecijfers#5263-def


De vijfde golf immigranten: burgers uit voormalig

Joegoslavië


Tussen 1992 en 1995 was er een burgeroorlog in voormalig 

Joegoslavië. Het land viel uiteen in Bosnië-Herzegovina, 

Kroatië, Servië, Montenegro, Slovenië en Macedonië. Er 

waren vreselijke gevechten waar veel burgers slachtoffer 

van werden. Veel mensen uit Bosnië vluchten naar 

Nederland. De meesten van hen bleven en hebben de 

Nederlandse nationaliteit.
Bron: http://www.vijfeeuwenmigratie.nl/land/Bosni%C3%AB-Herzegovina/volledige-tekst
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosnische_Burgeroorlog was er in Srebrenica oorlog. Srebrenica is een stad en gemeente in Bosnië Herzegovina, in de Servische Republiek.  


Mijn overgrootoma uit Slovenië

Multiculturele samenleving


Door alle immigraties naar Nederland, is de culturele 

samenleving heel erg gemengd. Dat noemen wij een 

multiculturele samenleving. Iedere cultuur brengt nieuwe 

gewoonten met zich mee. Omdat Nederland zo veel 

culturen kent, zie je dit terug in winkels, restaurants, 

muziek, kleding en in gebouwen, maar ook in sommige 

feestdagen. Ook zijn er scholen voor kinderen met een 

andere cultuur en geloofsovertuiging en in je eigen school 

zijn er kinderen met een andere culturele achtergrond.


Bron: Max2


Opdracht in de klas:

Maak je eigen tijdlijn. Volg deze stappen:


  1. Noteer op de opdrachtenpagina je naam, afkomst en geloofsovertuiging;
  2. Zet streepjes op de tijdlijn en schrijf hierbij belangrijke momenten uit je geschiedenis.
    (je geboorte, geboorte ouders, woonplaats, start schooltijd)
  3. Maak streepjes in een andere kleur en schrijf hierbij belangrijke culturele gewoonten of rituelen, zoals een doop, sprongen in je ontwikkeling.
  4. Denk na over op welke manier jullie afkomst/cultuur een rol speelt in je leven.
    (het vieren van kerst en Pasen bijvoorbeeld heeft ook invloed, of de keuze van school of woonwijk)
  5. Noteer ook dingen die heel Nederlands zijn of dingen die uit een andere cultuur komen;
  6. Bespreek overeenkomsten en verschillen met je tafelgroepje.
  7. Ben je eerder klaar dan tafelgenootjes, wacht dan even met bespreken. Begin aan een tekening passend bij deze les.
  8. Per tafelgroepje mag 1 leerling aan de klas vertellen wat jullie ontdekt hebben.



Hier nog een aantal passende filmpjes om te kijken.








Mijn cultuur is ook gemixt:  
Mijn oma is half Sloveens, half Nederlands. Ze is geboren in Nederland, in Utrecht en naar een weeshuis in Limburg gebracht in 1932Mijn andere opa en oma zijn Duits-Limburgs. Mijnbouw was hun broodvoorziening.Ik ben opgegroeid in Zuid-Limburg 1978-1996), vlakbij de Duitse grens. Ik ben katholiek opgegroeid, omdat op school en in de samenleving veel katholieke gebruiken en rituelen plaatsvinden. Veel mensen staan daar niet bij stil in mijn jeugdomgeving. Ik ben gedoopt toen ik 5 was (1983) en heb de Heilige communie gedaan toen ik 7 was (1985).Mijn ouders komen uit grote gezinnen (17 en 10 kinderen als ik het goed tel).Ik ben opgegroeid in een arme mijnwerkerswijk. Mijn ouders hebben geen opleiding. De NAVO en de mijnwerkerscultuur spelen een grote rol in mijn jeugd (1988). Ik ben deels opgegroeid met de Amerikaanse cultuur omdat ik veel bij mijn nichtje was, die een Amerikaanse stiefvader had. Ik heb ook bij hen in huis gewoond. In Limburg waren bijna geen allochtonen. 
Ik ben getrouwd met een half-Molukse man (1974). Zijn vader is geboren op Ambon (1945), zijn moeder in Brabant. Zij woonden niet in de Molukse wijk en zijn vader heeft een goede opleiding. Het Protestants-Christelijke geloof was belangrijk. De Molukse cultuur had veel invloed, maar ook de opvoeding van zijn Nederlandse moeder.
Alle opa's en oma's van mijn kinderen komen uit grote, arme gezinnen, met verschillende culturele achtergronden. Mijn kinderen wonen nu in een "rijke" vinexwijk aan de rand van de stad Rotterdam in een multiculturele samenleving (2005). Wij zijn beiden hoog-universitair opgeleid en behoren tot de middenklasse. Het Christelijke geloof is voor ons belangrijk (2013 gedoopt), maar ook studeren, sporten en gezond leven. Op de Openbare Daltonschool krijgen mijn kinderen van alle culturen iets mee. Wij vinden het belangrijk dat ze leren van andere culturen en dat ze respect hebben voor iedereen. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen hun eigen keuzes kunnen maken, maar zijn wel streng. Onze kinderen moeten ook taakjes in huis doen en ze krijgen niet alles wat ze willen. Ze krijgen veel mee van de Molukse cultuur bij speciale gelegenheden. Een Molukse begrafenis is anders dan een Nederlandse begrafenis. Ook vieren wij met de kinderen wel eens carnaval en gaan we regelmatig naar Limburg, waar zij met de Limburgse cultuur in aanraking komen. Wij zijn dus heel multicultureel! Soms is dat best lastig. Molukkers zijn bijvoorbeeld erg introvert in het openbaar, terwijl ik juist extravert ben. Ik begrijp niet alle gebruiken uit de Molukse cultuur en mijn gebruiken worden soms als onbeleefd ervaren door Molukkers. Toch is een multicultureel gezin leuk. Je leert van elkaar en versterkt elkaar. Zo zou dat ook in de samenleving moeten zijn!
Ja daar loop ik dan, helemaal vooraan in de processie.
Ik ben op weg om de communie te doen.
Ik ben hier 7 jaar en heb een fietsenrek in mijn mond!

Laat je commentaar achter onder het blog of op de facebookpagina!

Groetjes juf Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen