woensdag 9 december 2015

Snel spreken en snel lezen het is niet hetzelfde...

Snel lezen is een kunstje! Kijk maar:


Hoe leuk dit snellezen ook is en hoeveel het meisje ook kan onthouden, ondanks haar leestempo, kan zij dit niet nadoen als ze de woorden die zij leest ook uitspreekt.

Snelspreken is soms best leuk om te doen. Denk maar aan een rap. Dat klinkt vaak best leuk. Alleen als je heel snel rapt zonder pauzes, dan versta je er niks van. Spreken met pauzes. Daar gaat het nu om.

Als iemand te snel tegen mij praat, hoor ik meestal wel de eerste woorden, maar mis ik de laatste woorden. Ik heb pauzes nodig om de woorden te verwerken en begrijpen. Om er iets bij te denken.
Als iemand te langzaam praat, val ik in slaap. Dan ga ik juist te veel zelf invullen en verlies ik mijn aandacht.

Je hebt pauzes nodig in een tekst of gesprek of verhaal om:

1. het verhaal spannend te maken;
2. de luisteraar de tijd te geven alles te begrijpen;
3. om een plaatje of iets anders te laten zien.

Je hebt tempo nodig om:
1. het verhaal levendig te maken;
2. om de aandacht vast te houden.

Pauzes worden in teksten vaak aangegeven met leestekens. In deze tekst ook. Ik zet punten neer. En soms een komma. En soms gebruik ik een verbindingswoord, zoals maar, of, en. Dan lees je ook een pauze, maar is er geen komma of punt.

In de tekst kunt je dus goed zien of er een pauze hoort of niet.
Probeer het maar eens!!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen