woensdag 16 december 2015

Wensen of een positieve boodschap geven aan een ander




We gaan een korte opdracht doen, waarbij we wensen / positieve boodschappen opschrijven voor elkaar.

Ik heb dit eerder gedaan bij workshops en zelf ervaren bij Firestarters (Christelijke cursus) en ik ervoer dat het echt goed is om te doen.

Hoe gaan we het doen?



Ik zet de kinderen 1 voor 1 in een staande kring / slinger in de klas. Iedereen staat met de rug naar de ander.
Dan deel ik de pagina's uit met de ster en "mijn boodschap of positieve boodschap voor jou is:" en krijgen de leerlingen een stift.
De rollen plakband gaan rond.
De leerlingen helpen elkaar met het opplakken van de stencils op de ruggen.
Nu schrijven de leerlingen een boodschap op de rug van degene die voor hen staat.
Als ze klaar zijn: vingers omhoog.
Volgende ronde: de leerlingen gaan voor een leerling voor hen staan.
De leerlingen schrijven weer een boodschap op de rug van degene die voor hen staat.
Dit doen we max 5 keer.
Als de tijd op is, mogen de leerlingen terug naar hun eigen plekjes en kunnen ze hun boodschappen lezen.



We bespreken in de klas hoe de leerlingen de oefening ervaren hebben en hoe ze de boodschappen vonden. Vonden ze het leuk, niet leuk, gemakkelijk, moeilijk?

De boodschappen mogen ze mee naar huis nemen. Mijn tip: hang ze op! Dan zie je elke keer weer de positieve boodschap voor jou van een ander!





Wat leren de kinderen van zo'n lesje?
  1. De leerlingen leren een positieve wens of boodschap te geven, zonder specifieke aanleiding;
  2. De leerlingen leren zich te uiten;
  3. De leerlingen leren sociaal en bemoedigend te zijn;
  4. De leerlingen leren te ontvangen.
Deze leerpunten vallen onder coaching en levensbeschouwelijke vorming.

Ga jij het ook een keer doen? Leuk! Ik hoor graag hoe je het ervaren hebt!
Wil je het sheet ontvangen? Mail dan naar eenhandjevanroos@gmail.com


Groetjes,
Juf Roos





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen