zaterdag 2 januari 2016

Ergens bij horen

Hippie, punker, skater


Op mijn stageschool (Christelijk) wordt dagelijks aandacht besteed aan levensbeschouwing. Leerlingen leren hierdoor over verschillende soorten denkwijzen en over respect voor elkaar te hebben. Ze leren na te denken over verschillen in levenswijzen en religies en ze leren over goed of slecht met elkaar omgaan, over oorlog en vrede.
Dit wordt gebracht op een manier die bij de leeftijd van de groep past en bij de dagen van het jaar. Er wordt ook gebruik gemaakt van actualiteiten, waarbij niet alleen Christelijke hoogtepunten aan bod komen, maar ook wereldse of van andere religies. Ik vind het een mooie methode op de dag mee te beginnen, omdat het veel ruimte geeft voor gesprekken met de kinderen en voor de kinderen om met elkaar in gesprek te gaan.

Vandaag komt het onderwerp "Ik hoor daarbij!" aan bod. Via Trefwoord Digitaal kun je als juf/meester prima de les geven, maar omdat ik vanuit huis alles voorbereid, maak ik ook gebruik van mijn blog. De les is heel interactief, de leerlingen vullen hem merendeels in, terwijl je als docent de leerlingen stuurt.

Ik hoor daarbij!

Bron: http://www.trefwoord.nl/digitaal/midden-bovenbouw/kalender/2015-2016-2/januari/dag/2016_01_08-1/

Bij welke groep horen deze kinderen?

Wat zie je dat hetzelfde is?


Ken jij andere groepen, waaraan je aan de buitenkant kunt zien dat ze een groep vormen?


Wat betekent het om een groep te vormen?

Kun je bij meerdere groepen tegelijk horen?



Opdracht in de klas:


Kijk naar deze afbeeldingen van groepen
Groep 1

Groep 2

Groep 3

Groep 4

Groep 5

Bespreek per tafelgroepje 1 foto en zoek antwoorden op deze vragen:

1. Wat zie je?

2. Wat doen de mensen op de foto samen?
3. Wat vinden ze samen leuk?
   Wat hebben ze gemeenschappelijk?
   (dat is als meer mensen samen "iets" hebben)
4. Wat valt op aan de groep?
5. Verzin een leuke naam voor de groep (bijv. vrolijke-jonge-mensen-groep in nette kleren)

6. Kun je nog een andere groep bedenken? Hoe ziet die er uit?  Beantwoord ook voor deze groep de 5 vragen.



De antwoorden bespreken we klassikaal.


Zou jij bij een groep willen horen?
Zo ja... Welke? En waarom? 

Hierna lees ik het verhaal van Isodorus van Puffelen voor.

Vragen hierbij zijn:
- Bij wie hoort Isodorus en wat vindt hij daar van?
- Hoe vindt hij het dat hij de enige Isodorus van Puffelen is?
- Kun je je voorstellen dat iemand helemaal nergens bij wil horen?

Ik heb nog een aantal leuke afbeeldingen van groepen gevonden. We noemen dit subculturen, omdat hele culturen de levensstijl van de groep hebben aangenomen.
Avatar

Ganguro

Breakdancers

Lolita



We sluiten de Trefwoord les af met een gebed.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen