woensdag 18 mei 2016

Buitendossier: Rondje Riederhoek voor geschiedenis en aardrijkskunde met groep 1/2


Liedje passend bij geschiedenis

Liedje passend bij aardrijkskunde

Voor het "buitendossier" gaan wij lekker op pad in de wijk. De bedoeling van deze activiteit is dat wij aardrijkskundige en geschiedkundige elementen/bronnen gaan bespreken.
Er is zoveel diversiteit in de omgeving dat ik gekozen heb een selectie van deze elementen nader te bekijken. Maar het kan goed zijn dat de leerlingen zelf ook met interessante dingen komen tijdens de wandeling. Onderstaande foto's gebruik bij het kringgesprek na de buitenactiviteit. Ik ben benieuwd wat de leerlingen allemaal te vertellen hebben!

De route en de punten waar alles te vinden is. NB hier heb ik (nog) geen nummers bij gezet.
Dat doe ik uiteraard wel in mijn verslag icm het nummeren van de elementen ;-).



Aardrijkskundig: verkeer/veiligheid/infrastructuur
Waarom staan die paaltjes er?
Waarvoor is dit bruggetje?
Wie mogen hier komen?

Geschiedkundig: oud/nieuw
Is de brug oud of nieuw?
Waarom denken wij dit?
Aardrijkskundig:
Wat voor huizen staan er in de wijk?
Is dat voor wonen of werken? Hoe kunnen we dat zien?


Deze kozijnen zien er anders uit.
Welke is nieuwer?
Waarom denken jullie dat?
En het dak.
Welke is nieuwer en waarom denken jullie dat?







Waarvoor is deze tuin eigenlijk?

Populieren aan de Voordijk.
Deze zijn hoog!
Zijn ze oud of jong?
Waarom denk je dat?

Zou de boom er al lang staan?
Hij is dik. Is hij oud of jong?

Waar is deze tuin voor?
Het ligt aan een beekje.
Wat voor diertjes wonen hier?

Staat deze boom er al lang?
Is hij oud of jong?
Hoe weet je dat?






Soms zegt de straatnaam iets over geschiedenis.
Deze straat is vernoemd naar een meneer die heel veel goede dingen voor Barendrecht heeft gedaan.
Ook staat er akker achter... Vroeger waren hier akkers van boeren voor vee en land- en tuinbouw.


Deze elementen ontdekte ik zelf tijdens mijn wandeling door de wijk.
Ik bespreek mijn bevindingen tijdens de wandeling en bij terugkomst in de klas.
De verhalen en ontdekkingen van de leerlingen spelen een grote rol in het leerproces.
Ik ga dan ook vooral uit van de input van de leerlingen zelf en probeer deze input te verrijken met extra kennis die ik zelf heb opgedaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen