dinsdag 31 mei 2016

"de ark van Noach" groep 1/2



Bij het thema "te land, ter zee en in de lucht", past het levensbeschouwelijke verhaal van Noach en de ark heel goed. Ik ga hem voorlezen uit "mijn kleine prentenbijbel" (van uitgeverij Gallenbach, 2009 met illustraties van Diana Mayo) en heb er deze les bij gemaakt.

Ter introductie neem ik een rugzakje met knuffels,een foto album en een tandenborstel mee: "Kijk eens wat ik bij me heb!"

Er was 1 goede familie van een goede man, Noach. En die goede man, ging God gebruiken voor iets groots. Of soms, als je moeder je knuffels in de was doet, dan ruiken ze weer als nieuw, maar niet meer meer naar jou. Sommige oude dingen wil je niet missen, ook al past het niet meer.

God heeft ook wel eens alles schoongepoetst. Hij wilde een nieuwe start voor de aarde en alles wat er op leeft. Hij was niet zo blij met hoe mensen leefden op aarde. Het waren boze mensen, die rare dingen deden en niet eerlijk waren en gemeen voor andere mensen en dieren en de natuur. God werd daar erg verdrietig van.

Waarom was God eigenlijk verdrietig?
God ging alles schoonspoelen met water, regen. Daarna had de aarde en de mensen en dieren die overbleven een schone start.
Zouden jullie slechte mensen straf geven? Wanneer is iemand slecht denk je?
Als je een liefdevol hart hebt, ben je niet slecht. God zal je altijd vergeven als je hart goed is.
Genesis 7-9

De kinderen gaan op hun stoeltjes zitten en vinden er een ketting met een dierenkaartje aan. Deze mogen ze om hun nek hangen: “ wat een mooie dieren kettingen hebben jullie om”! Daar gaan we straks een spelletje mee doen!
Dit zou ik meenemen als ik op reis ga, vertel ik dan. Ik kon dit echt niet thuis laten vandaag!


Het begingesprek zal gaan over hoe lastig het soms is om iets achter te laten, ook als het niet goed meer is of niet meer bij je past. Bijvoorbeeld als je gaat verhuizen, dan wil je je oude kamer niet missen. Maar je krijgt er misschien wel een hele nieuwe kamer voor terug die veel beter bij je past. 

Zo was het ook voor God, toen hij besloot de aarde schoon te wassen. Hij wilde een nieuwe start. Hij was teleurgesteld in de mensen en verdrietig om wat ze deden. Ze hadden geen goed hart. Noach was de enige, met zijn familie, die een zuiver hart had. En daarom kreeg hij van God een speciale opdracht. Daar gaat het verhaal over.

In de klas hebben we na het voorlezen een gesprekje dat ik als volgt heb voorbereid op een boekenlegger. Het zijn vragen die aan de orde kunnen komen, maar ik laat het ook van de input van de leerlingen afhangen. NB het gaat niet heel lang duren hoor, dat is niet leuk voor kleuters!

Heeft iemand dit verhaal al eens eerder gehoord? Zo ja, waar/hoe?
Weten jullie wat een ark is?

God vond het zo jammer dat mensen allemaal rare, slechte dingen deden. De mensen waren niet goed voor de aarde en voor elkaar.
Maken jullie wel eens een schone start?

God kijkt in jouw hart. Hij vindt het belangrijk dat je een liefdevol hart hebt.
Noach ging niet alleen op de ark. Wie moest Noach allemaal meenemen op de ark?
Het regende heel erg lang hé, wel veertig dagen en nachten. Wat gebeurde er door de regen?
Hoe wist Noach dat er ergens een droog stukje land was?

De duif met het olijventakje is een symbool voor vrede voor alle landen van de wereld.
Wat maakte God in de lucht toen alle dieren uit de ark mochten?

De regenboog is het symbool voor Gods liefde voor alles wat leeft.

De leerlingen hebben bij de introductie een ketting gekregen met een dierenkaartje er aan. Het zijn setjes. Ik laat kinderen in de kring om de beurt opnoemen wat ze hebben en dan mag de leerling met het zelfde kaartje gaan staan en zijn haar pauzehap pakken. het kettingen leveren ze weer bij mij in. Als iedereen aan de beurt is geweest, danken we voor het lekkere eten en de pauze en zet ik het liedje dat onderaan dit blog zit aan.

























Dan is het tijd om te eten en daarna gaan we lekker buiten spelen.

Tot de volgende keer!
Juf (in opleiding) Roos






een nieuwe start        -     alles mee willen nemen    -    verdriet/teleurstelling als andere mensen “slechte” dingen doen    -   vergeving     -    symbool van vrede    -     symbool van liefde

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen