maandag 23 mei 2016

Verkeersles buiten met kleuters

KUSSEN EN RIJDEN!!

Tijdens het thema Te land, ter zee en in de lucht gaan we ons ook met veiligheid in het verkeer bezighouden. Hiervoor gaan we onder andere om de school de verkeerssituatie bekijken en daar is deze lesbeschrijving voor.

We beginnen met een verhaaltje:
http://www.schoolopseef.nl/files/verkeersplaten/vk_10_buiten-spelen/index.html

Aan verkeersborden kun je ook heel goed zien, wat je wel en niet mag doen op straat.
Je hebt "pas op" borden en "hier mag je niet" borden, maar ook "hier moet je iets doen" en "hier is" borden.

Tijdens de buitenopdracht gaan wij op zoek naar de borden om te school. Ik heb er vijf geselecteerd om mee te werken.





Hieronder zie je ook foto's van deze borden in de wijk.







Voor we naar buiten gaan doen we eerst een spelletje met de soorten borden:
http://www.schoolopseef.nl/files/digitaalschoolbord/file_20.swf

http://www.schoolopseef.nl/files/digitaalschoolbord/file_21.swf


Organisatie & doel
Ik verdeel de kinderen in 5 groepjes. De leerlingen krijgen ieder een ketting met een verkeersbord erop, behorend bij 1 van de 5 groepjes. Voor we naar buiten gaan laat ik om de beurt de foto's op dit blog zien. Alle leerlingen die hun bordje herkennen mogen de ketting hoog houden. Ik leg kort uit wat de bordjes betekenen. We gaan met twee docenten het blok rondom school bekijken. Het is een klein rondje, maar voor deze leerlingen groot genoeg en betekenisvol, omdat ze hier bijna dagelijks mee in aanraking komen.

Tijdens de route gaat  het er om dat de leerlingen goed kijken of ze de borden van hun ketting kunnen vinden en dat ze spelenderwijs leren wat deze borden voor de verkeerssituatie betekenen. Doordat ze bij een groepje horen met een bord, zullen ze zich meer verbonden voelen met elkaar (ze horen ergens bij) en eerder kijken naar de borden die ze tegenkomen om te zien of dit het bord is waar ze bij horen.
Als we een bord gevonden hebben, houden de leerlingen met de bijbehorende kettingen hun handen hoog en gaan we na of leerlingen nog weten wat het bord betekent. We herhalen dit, tot we alle vijf de borden gevonden hebben. Daarna gaan we weer terug naar de klas om de buitenactiviteit te bespreken, het Veilig Samen Buiten Diploma uit te delen en een kort filmpje te laten zien. Voor de vrije speelwerkles heb ik kleurplaten met verkeersborden en de verkeersborden van de les op knipvellen.De klas is deze week verder ingericht op het onderwerp te land, ter zee en in de lucht en in alle hoeken kunnen leerlingen tijdens de vrije les betekenisvolle activiteiten doen, die passen bij dit onderwerp en/of de verkeersles buiten.

Veilig Samen Buiten Diploma
Ik heb een leuke beloning voor een gezellig en vooral ook veilige activiteit bedacht: een Veilig Samen Buiten Diploma, dat na afloop ingevuld en uitgedeeld wordt in de grote kring. Ik weet zeker dat deze leerlingen heel erg gemotiveerd zijn om dat diploma te halen. Ze willen graag groot zijn en complimenten krijgen in de vorm van dit diploma en de aandacht die ik ga besteden aan het invullen van de naam plus de verdeling in groepjes met de verkeersborden, zorgen als het goed is voor meer betrokkenheid, een groepsgevoel en zin in de activiteit.

Ook leuk om te laten zien als we terug zijn is dit:



Extra's:
Voor het oversteken is ook een leuk spelletje:
http://klikspel.vvn.nl/spel_2.html

En deze praatplaat is ook erg handig!
http://www.schoolopseef.nl/files/afbeeldingen/file_41_jpg-verkeerskalender-april-2012.jpg

Je kunt dan bespreken wat hier zo bijzonder aan is. Wat kan beter. Wat gaat goed?

Dit was het voor nu.
Ik hoop dat je het leuk vond.

Tot de volgende keer!

Juf (in opleiding) Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen