dinsdag 11 oktober 2016

Sociale talenten 2: Hoe praten we tegen elkaar. Groep 3/4


In deze tweede les voor sociale talenten gaan we verder met het thema: spreken en luisteren met je hart. De eerste les is prima ontvangen door de leerlingen van groep 3/4. Tijdens deze les gaan wij de oefening "luisteren naar je hart" herhalen en we gaan een spel in de klas doen waarbij we kijken naar overeenkomsten en tegenstellingen. Ook gaan we onze behoeften in kaart brengen en we gaan in tweetallen oefenen om te denken en spreken als een giraf.
Op deze website http://www.bewustzijninbedrijf.nl/gedachte-kracht.nl/, vind je veel leuke downloads en tips voor lessen en oefeningen met je kind en voor in de klas.

Ik heb er een eigen draai aan gegeven, passend bij deze groep.
Ik gebruik deze les het boek "gedachtekracht" van Nicole Hage met tekeningen van Ilse van der vliet om te herhalen waar we het vorige week over hadden en voor de oefening "luisteren naar je hart".
Verder gebruik ik de behoefte kaarten van het spel dat bij deze methode hoort. Ook heb ik leuke tekeningen gedownload en een script voor het oefenen in twee-tallen. Deze heb ik verwerkt in twee oefenbladen die de leerlingen krijgen.

Nog even een korte herhaling...
Als je praat en denkt als een jakhals, dan ben je niet zo positief en vriendelijk. Je kunt mensen kwetsen en het is lastig om met je samen te werken. Je voelt jezelf ook niet zo blij.

Als je praat en denkt als een giraf, dan ben je positief en vriendelijk. Je bent gemakkelijk in de omgang en zorgt voor een prettige sfeer voor jezelf en voor anderen.

 







Vorige week hebben we ook een lied beluisterd.
Het heette.......
"Iedereen is anders"

We gaan even een beweegoefening doen:
Ik noem een kenmerk op en de leerlingen die dit kenmerk hebben mogen opstaan. Kijk even rond wie hetzelfde heeft als jij en wie is blijven zitten.
Dit herhaal ik een paar keer.

Daarna gaan we de oefening "luisteren naar je hart" van vorige week herhalen.



Dan laat ik de behoefte-kaarten zien via het bord. Ik leg ze kort uit en als de leerlingen er aan toe zijn, vraag ik wie vindt dat kaartje 1 bij zich past. Leerlingen mogen blijven zitten en hun hand opsteken als dit zo is.
Zo ga ik alle kaartjes langs.
Dit zijn de behoeften waar wij mee gaan oefenen deze les


Deze afbeelding staan ook op het oefenblad. De leerlingen mogen eerst op hun blad omcirkelen welke behoefte voor hen het allerbelangrijkst is. Als ze dat gedaan hebben, mogen ze in tweetallen gaan oefenen met giraffentaal (script). Hoe vraag je wat je nodig hebt en hoe zie je wat de ander nodig heeft, staat centraal. Dit gaan we op een simpele en luchtige manier doen. Iedere leerling moet een keer gevraagd hebben wat hij/zij nodig heeft en een keer gevraagd hebben wat de ander nodig heeft.


Ter afsluiting bespreken we wat de leerlingen er van vonden. Vonden ze het lastig. Wat voelden ze. Kunnen ze het nu ook op andere momenten zo doen?

Per tafel heb ik een week opdracht. Ik deel 1 behoefte kaart uit per tafel. Ik vraag of de leerlingen met deze kaart akkoord gaan. Dan vraag ik of zij hier deze week mee willen oefenen. Gewoon tussendoor. Of misschien wel thuis. Ze mogen zelf ontdekken wat voor hen hierbij het beste werkt.
Ik heb vlaggenstokjes waar de kaart aan vast gemaakt is. Als dit op de tafels blijft staan, worden ze er aan herinnerd. Vaak zijn ze dan niet eens heel bewust bezig met deze behoefte, maar gebruiken ze het wel. Ik ben benieuwd wat de leerlingen ontdekken en of ze iets zien veranderen in henzelf en bij anderen de komende week.

Mijn nummer 1 behoefte

Mijn nummer 2 behoefte

Mijn nummer 3 behoefte

Welke behoefte zou voor jou het belangrijkst zijn?

NB de kaartenset bevat veel meer behoeftekaarten dan deze 9. Maar voor de groep wil ik de keuze beperkt houden en heb ik puur gekeken naar wat voor behoeften in de interactie met medeleerlingen een rol zou kunnen spelen. Daar kwamen deze 9 kaarten uit. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen