dinsdag 11 oktober 2016

Positief omgaan met elkaar: groep 3/4


In deze les voor sociale talenten ga ik in op het spreken en luisteren met je hart, zodat je niemand buitensluit en iedereen prettig met elkaar om kan gaan. De leerlingen zullen leren positiever te denken en doen over zichzelf. Deze les draagt daarmee ook bij aan een positief gevoel over de groep en een betere samenwerking en communicatie onderling.



Ik gebruik het boek "gedachtekracht" van Nicole Hage met tekeningen van Ilse van der vliet. Ik ga aan de slag met giraffen-taal en jakhals-taal. In groep 7 heb ik hier eerder mee gewerkt, maar deze les is voor groep 3/4 en is dus aangepast op het niveau van deze leerlingen.

Door op een andere manier te denken en spreken over en tegen elkaar, is de sfeer beter en bereik je meer. Het verschil tussen jakhals-taal en giraffen-taal maak ik duidelijk met het verhaal uit het boek.












Wat heb je nodig om je gelukkig te voelen in de groep?








Hoe kun je met je hart voelen, zodat je ook met je hart kunt denken en praten? Hier gaan we een oefening voor doen.






Het helpt soms ook als je er aan denkt hoe je je voelt als je met een dier knuffelt. De meeste mensen worden daar best blij van!




Als je met je hart denkt en doet en anderen doen dat ook, dan voel je je niet alleen.




We gaan op hartjes een compliment schrijven voor de leerling waarvan de naam op het hartje staat geschreven. Dit compliment wordt aan die leerling gegeven.

Als we nog tijd over hebben, laat ik onderstaand liedje horen.




Welke taal heb jij vandaag gebruikt? En heb je ook iemand een compliment gegeven vandaag?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen