dinsdag 22 november 2016

Jozua 2:1-24 Een gevaarlijke opdracht

bron: dagelijksebroodkruimels

Deze les is de tweede les uit "Startpunt" (de methode voor bijbels onderwijs) van het weekthema: Een nieuwe kans!

Vandaag gaat de les over "een gevaarlijke opdracht".
In les één van het thema leren we dat Jozua na het overlijden van Mozes van God de opdracht heeft gekregen het volk van Israël naar het Beloofde land te brengen. Dat is het gebied aan de Jordaan, bij Kanaän. God zal hem leiden, maar hij moet zich wel aan de regels houden die Mozes had gekregen.

Het beloofde land begon bij Jericho aan de  rivier de Jordaan: Palmenstad




De tien regels van God aan Mozes doorgegeven.

Het verhaal van deze tweede les vertel ik aan de hand van de slides van deze site:
http://www.freebibleimages.org/illustrations/joshua-rahab-spies/
Het sluit perfect aan bij het verhaal uit de methode, welke ik hieronder heb geschreven.

Jozua stuurt 2 spionnen naar de stad Jericho aan de rivier de Jordaan. Ze moeten rond kijken en vertellen hoe de stad er van binnen uit ziet, zodat de Israëlieten weten hoe de stad bewaakt wordt.
Als de twee spionnen bij de stad zijn, gaan ze naar binnen en kijken heel goed rond. Dan gaan ze naar de herberg van Rachab om daar te overnachten. Ze weten niet dat ze zijn gezien. De koning stuurt soldaten om ze te zoeken. De soldaten kloppen bij Rachab aan. "Wij willen de mannen hebben die bij u naar binnen zijn gegaan. Het zijn spionnen", zeggen ze streng. Rachab zegt: "de mannen zijn hier wel geweest, maar ik kende ze niet. Ze zijn vertrokken voor de poort dicht ging. Als jullie snel zijn, kunnen jullie ze nog inhalen".

De soldaten gingen op weg om de spionnen te zoeken. Maar Rachab had niet de waarheid verteld. Ze had de spionnen verstopt onder het stro op haar platte dak. Daar blijven ze slapen en pas de dag erna gaan ze weg via een touw langs de stadsmuur. Rachab woont op die stadsmuur, waardoor het gemakkelijk is voor de spionnen om weg te komen, zonder gezien te worden. Voordat ze weg gaan vertelt Rachab dat ze weet dat het volk van Israël de stad zal krijgen. Ze wilt dat zij en haar familie geholpen worden door de spionnen. Ze zegt: "Ik weet dat jullie een machtig God dienen. Hij zal jullie dit land geven. We zijn bang, want we hebben gehoord van de tocht door de Schelfzee. We hebben gehoord hoe goed God voor jullie zorgde in de woestijn". De spionnen beloven haar en haar familie te beschermen. Als de Israëlieten komen moet haar hele familie in haar huis zijn en het rode touw moet uit het raam hangen. Dan zullen ze veilig zijn. De soldaten gaan op pad en verstoppen zich nog drie dagen in de bergen voor ze weer bij Jozua komen en hem alles vertellen. Ze zeggen: "God zal ons vast het land geven; de mensen zijn vreselijk bang voor ons."

Rachab laat het rode touw zakken zodat de spionnen veilig weg kunnen gaan.
Bron: http://www.kleuteridee.nl/bijbel-2/bijbelplaten/oude-testament/#jozua

Het verhaal uit de bijbel gaat over een gevaarlijke opdracht en er gebeuren nogal wat dingen in dit kleine stukje tekst. Hier gaan we het met de klas over hebben.

Het gesprek dat we hebben zal plaatsvinden op basis van de inbreng van de leerlingen, maar onderstaande vragen kunnen helpen om het gesprek te starten of te sturen als leerlingen zelf niks aandragen of vastlopen. Zo kan ik ze helpen na te denken over het verhaal.

Bijvoorbeeld:
Wat ontdekken de kinderen uit dit verhaal?
Gaat alles wel zo eerlijk?
Wat is de rol van God in dit verhaal eigenlijk?
En Rachab, wat is zij voor vrouw? Ze liegt. Dat mag eigenlijk niet volgens de regels van God. Wat zou God hiervan vinden? En hoe verklaren de kinderen het liegen van Rachab eigenlijk?
Wat zullen de spionnen aan Jozua vertellen?
Is de gevaarlijke opdracht een belangrijke taak?

Wat ik ook als boodschap wil meegeven is dat God al uitgestippeld heeft hoe alles zal gaan. Rachab komt natuurlijk niet voor niets op het pad van de spionnen. Zij gelooft in de God van de Israëlieten. Zij wilt door hen gered worden. Later blijkt hoe belangrijk haar rol zal zijn. Ze is een voorouder van Jezus. De spionnen worden beschermd door God. De soldaten zullen hen niet vinden.
Jozua is in de bijbel ook een symbool voor moed, kracht en geloof. Hij was niet zwak van geest, noch van lichaam. Hij luisterde altijd naar God. En God is altijd bij hem.
Maar God is ook altijd bij jou, bij iedereen. Je moet wel willen luisteren. Als je luistert en kijkt, dan hoor en zie je Gods boodschap voor jou en Hij zal je altijd beschermen.

Ik heb dit lied gekozen om te gebruiken bij deze les.


Ik vond dit liedje erg passend en mooi bij de boodschap van de les.
We luisteren hem 1x actief mee. Daarna deel ik de kleur-werkplaten uit en zet ik het liedje nog een keer aan als de leerlingen lekker bezig zijn met kleuren en plakken.



Dit zijn de kleur-werkplaten die ik gebruikt heb.




Ik heb ze van: http://www.kleuteridee.nl/bijbel-2/bijbelwerkjes-ot/ (de tekst heb ik zelf toegevoegd).
De leerlingen mogen kiezen welke ze willen doen.

Aan het eind van de les zal een reflectiemoment zijn, waarbij de leerlingen mogen vertellen wat ze van de les, het liedje, de opdracht en het verhaal vonden en wat ze geleerd hebben.

Mochten ze het liedje van de vorige les sociale talenten 3 nog een keer willen luisteren, hier is de link:


Ik kende zelf het verhaal van Jozua niet, ondanks dat ik zelf belijdend Christen ben. Ik heb vele stukken uit de bijbel gelezen, maar nog niet allemaal. Dat komt omdat ik vaak stukken herlees en ook teksten lees per "toeval". Jozua is hier nooit bij geweest. Nu ik het voor de lessen mocht bestuderen en behandelen heb ik het hele boek doorgelezen en vele verwerkingsopdrachten bekeken. Ik vind het een erg mooi boek en het geeft bemoediging. Als je door moeilijke tijden gaat, kunnen de teksten je richting en houvast geven. Soms heb je dat gewoon nodig. Voor mijn man heb ik ook het boek "Onderweg met Jozua" besteld van Henk Stoorvogel, waarin 20 bijbelteksten uitgelegd worden op praktische wijze. Zo zie je maar dat het voorbereiden van lessen op school erg inspirerend werkt en je niet alleen iets leer aan kinderen, maar er zelf net zo veel, zo niet meer van opsteekt!

Groetjes,
Juf (in opleiding) Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen