zaterdag 26 november 2016

Jozua 3 en 4: droge voeten

We gaan verder met Jozua 3 en 4. Nadat de spionnen terug zijn gekomen is het volk van Israël gereed om naar Jericho te gaan. Hiervoor moeten ze de rivier de Jordaan oversteken. Hierbij worden ze geholpen door God. De sterkste mannen moeten een grote steen meenemen (12). Op de plek waar ze aan land blijven, maken ze een gedenkplaats van deze 12 stenen.




Ik gebruik bij het vertellen van het verhaal weer deze site met slides:
http://www.freebibleimages.org/illustrations/joshua-jordan/


Ik heb de afbeeldingen in een strip verwerkt.
Deze strip heb ik geprint, in stukjes geknipt en gelamineerd. Ook heb ik 12 stenen van mijn dak gehaald. Deze stenen heb ik de namen van de afstammelingen van Jakob gegeven.
Voor de les begint leg ik op elk tafeltje een kaartje van de strip of een steen. Leerlingen moeten tijdens het vertellen goed opletten of ze hun plaatje/steen horen in het verhaal (betrokkenheid genereren).





Het verhaal


het is nog heel vroeg in de morgen. Maar bij de Israëlieten is iedereen al wakker. Ze staan klaar om te vertrekken. Jozua geeft het sein aan de priesters, die de ark dragen. Zij mogen gaan lopen. Het hele volk gaat er achter aan, maar er moet wel een afstand van (bijna) een kilometer (dat is bijna 1000 stappen) tussen de priesters en het volk blijven. Ze lopen regelrecht naar de rivier de Jordaan. Stoppen ze als ze bij de oever (de rand) komen? Nee! Zo gauw de priesters, die vooraan lopen, met hun voeten het water aanraken, ontstaat er een pad. God herhaalt het wonder van de tocht door de Schelfzee. Ook nu blijft het water als een dam staan. De priesters gaan midden in de Jordaan staan, precies zoals God dat gezegd had. Dan steken alle Israëlieten over. Met droge voeten. In het midden lopen zij langs de priesters met de ark. Als iedereen aan de overkant is zegt God tegen Jozua: zoek 12 sterke mannen uit. Laat ieder een grote steen op zoeken uit het midden van de Jordaan en die meenemen. Bouw van die stenen een gedenkteken. Als jullie kinderen later zullen vragen: “waarom staan die stenen daar?”, moet je vertellen over het wonder dat Ik voor jullie gedaan heb. Jozua doet alles precies zoals God het tegen hem gezegd heeft. Wanneer iedereen aan de overkant is, lopen ook de priesters met de ark verder. En kijk eens! Als de laatste priesters hun voeten op de wal zetten, stroomt het water weer terug! Bij de plaats Gilgal zetten ze hun tenten op en bouwden het gedenkteken van de stenen uit de Jordaan. Zo zullen de mensen niet snel vergeten wat een machtige God zij hebben.


Tijdens het verhaal ga ik na of de leerlingen hun afbeelding of steen hebben gehoord. Leerlingen mogen het na afloop bij mij afgeven. Van de 12 stenen maken we een stapel op de kast: een gedenkplaats. 

Daarna laat ik weer het liedje van de vorige les horen:

Voor de verwerkingsopdracht deel ik kale stenen uit, een print van een tekening van de 12 stenen als gedenkplaats en een marker. De leerlingen gaan hun eigen gedenksteen maken.




Als ze klaar zijn, bespreken we waar ze de gedenksteen voor gaan gebruiken (voor bemoediging, herinnering, voor de leuk etc.) 

Ik weet zeker dat deze les betekenisvol en leerzaam is!




God Bless,
Juf (in opleiding) Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen