vrijdag 11 november 2016

Sociale Talenten 3: IK

In de derde les van sociale talenten gaan we ons verdiepen in ons eigen ik. Als je jezelf kent en weet wat je goede en minder goede eigenschappen zijn, is het gemakkelijker om die ook te zien in anderen. Ook lukt het je dan beter op een positieve manier voor jezelf en de ander te zorgen.

Bron: gedachte-kracht, Nicole Hage en Ilse van der Vliet.


Tijdens de vorige les hebben we gekeken naar wat je nodig hebt, je behoeften. Die waren voor iedereen anders. Ook hebben we geoefend met gesprekjes over wat we nodig hebben. In de week volgend op de tweede les van deze serie, kregen tafelgroepjes 1 behoefte toegekend om mee of aan te werken.  Hieronder zie je de behoeften voor deze klas op een rij. Er zijn zes tafelgroepjes, dus we hebben gekozen voor een selectie van de onderstaande behoeften om mee verder te werken.


We blikken terug op hoe dat werken met de behoeften nou is gegaan.
Vragen gaan over:
Wat hebben de leerlingen ervaren?
Hebben ze iets geleerd?
Is er iets bijzonders gebeurd?
Het wordt een open gesprek en de input van de leerlingen is leidend.

We herhalen ook nog even de behoefte oefening (zie vorige blogs) met de afbeelding hierboven. Ik wijs op het digibord aan en de leerlingen die zich hierbij geraakt voelen mogen staan.

We kennen nu onze behoeften. En die zijn anders dan de behoefte van een ander. Dat komt omdat iedereen zijn eigen IK heeft. Daarom kijken we naar de eigen IK met een IK tekening.
Ik laat eerst het lied horen uit het filmpje. Het is een Christelijk liedje, passend bij de Christelijke school waar ik deze les geef, maar hij geldt voor iedereen. Zo leren de leerlingen dat iedereen anders is en geliefd.


De leerlingen gaan een nieuwe opdracht maken, namelijk: ze gaan hun eigen IK moodboard maken met afbeeldingen en woorden die ze op een A4 van mij krijgen. Daarna gaan ze per tafelgroepje in korte rondes aan elkaar vertellen over hun eigen IK. Twee jongens en twee meisjes mogen klassikaal vertellen over hun eigen ik.
Ter afsluiting laat ik iedereen hun eigen IK omhoog houden en complimenteer ik de klas voor zoveel mooie eigen IKKEN! Ik zoek een plek in de klas om de IK moodboards op te hangen, zodat leerlingen er lekker veel naar kunnen kijken.



       Op deze pagina's maken de leerlingen hun eigen IK moodboard.
















Ik hoop dat je geïnspireerd bent en zelf ook aan de slag gaat met dit soort mooie lessen. Het is geweldig om leerlingen hiermee te zien groeien en bloeien!


Lieve groet,
Juf (in opleiding) Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen