zondag 29 januari 2017

1 Samuël 16 : 1-13 bijbelles groep 3/4

Vandaag gaat de bijbelles over 1 Samuël 16 : 1-13

Voorgeschiedenis:
Het is ongeveer 1025 jaar voor Christus en de Israëlieten wonen in het beloofde land. Saul is door profeet Samuël tot koning gezalfd. Koning Saul is door God aangewezen en was in het begin van zijn koningschap ook heel erg trouw aan God. Maar dat werd steeds minder. Samuël kreeg een opdracht van God. Deze opdracht staat beschreven in 1 Samuël 16 : 1-13.

Is de groep een beetje slaperig, dan gebruik ik eerst dit lied na de dagopening. Tijdens de dagopening bespreek ik altijd even welke dag het is, de planning van vandaag en ik bid met de kinderen voor vandaag.



Uitleg van de les:
Tijdens de inloop vinden de leerlingen verhaalplaten op 1 van de tafels van hun tafelgroepje. Deze platen geven een deel weer van het verhaal dat ik ga vertellen. We hebben het eerder zo gedaan, dat de leerlingen eerst samen goed naar de platen moeten kijken, even lezen ad achterzijde en dit samen even bespreken. Als ik dan bezig ben met het vertellen van het verhaal, moeten de leerlingen goed opletten, of zij hun plaat in het verhaal  kunnen ontdekken (laat ik ook zien op het bord). Na het vertellen mogen de tafelgroepjes met elkaar overleggen wat ze ontdekt hebben adhv het verhaal dat ik vertelde. Klassikaal bespreken we wat ze ontdekt hebben en hoe ze dit zelf zien.

Hieronder volgen de platen, welke ik op 28/01/2017 gedownload heb voor gebruik in de klas via http://www.freebibleimages.org/illustrations/samuel-david-anointed/.

Samuël denkt na over de moeilijke opdracht die hij van God heeft gekregen. God zei: "vul je hoorn met olijfolie en ga naar Isaï in Bethlehem. Onder zijn zonen heb ik een koning ontdekt naar mijn hart". Samuël is bang dat koning Saul er achter komt dat hij een nieuwe koning moet zalven. 

God zegt tegen Samuël dat hij met een kalf naar Bethlehem moet gaan en moet zeggen dat hij een offer voor God gaat brengen. Hij zegt dat hij Isaï en zijn zoons moet uitnodigen voor dat offer en dat hij dan de man die God aanwijst moet zalven.
Mensen in Bethlehem vragen Samuël waarom hij in de stad is en hij vertelt dat hij komt om een offer te brengen voor God.

Samuël wordt door Isaï aan zijn zoons voorgesteld. Dat doet hij 1 voor 1. 

Bij de oudste zoon denkt Samuël dat God deze man bedoelde om tot koning te laten zalven door Samuël. Hij is groot en sterk en knap.
Maar God zegt tegen Samuël dat dit niet de nieuwe koning is. Hij zegt dat het hem niet uitmaakt hoe iemand er uit ziet. Hij zegt dat Hij naar het hart kijkt. Hij ziet dingen die wij mensen niet kunnen zien.

Isaï denkt bij elke zoon: "zou dit hem dan zijn?" Maar tot nu toe, is de zoon niet de koning die God aangewezen heeft.  

 Samuël zegt hem: "niet één van deze jongens is door de Here uitgekozen. Zijn dit al uw zoons?" 

Isaï zegt dat hij nog één zoon heeft, David. "Hij past buiten op de schapen".
Samuël vraagt Isaï zijn jongste zoon te halen. Isaï begrijpt er niks van. Zijn andere zoons zijn veel groter en sterker.

Samuël ziet David, de jongste zoon van Isaï. God zegt tegen Samuël: "dit is de zoon die ik bedoelde. Hij zal de nieuwe koning worden."

Samuël pakt het kruikje met olie en giet de olie over het hoofd van David.
God kijkt niet naar de buitenkant.
Hij kijkt niet naar of je oud genoeg bent.
God kijkt naar je hart.
David is een jongen, die veel van God houdt.
Na het zalven, gaat iedereen weer naar huis.
Alleen David en zijn familie weet dat hij koning zal worden.
Wanneer dat is, zal God laten weten.
Tot die tijd blijft David Herder.
En koning Saul, die heeft niets gemerkt van wat er gebeurt is.

Na het vertellen van het verhaal en het bespreken met de leerlingen, deel ik appelstukjes uit. Iedereen mag een stukje pakken en opeten. Er zijn grote en kleine. Ik kijk of de grote en kleine stukjes overblijven. Ik vraag wie een groot/klein stukje had gepakt en waarom juist dat stukje. Ik vraag of het lekker was. Had een ander stukje anders gesmaakt? Hierin verwijs ik naar de keuze van God voor David. David was de kleinste, maar had het grootste hart voor God. Daarom was hij gekozen om tot koning gezalfd te worden. Je kunt niet altijd van buiten zien of iemand goed of slecht is. Je moet luisteren met je hart, want God praat met je via je hart.

Bron: https://nl.pinterest.com/pin/409757266078931369/
29/01/2017

Deze krijgen de kinderen mee.
Ik heb hem gedownload via http://shop.fabioberti.com/it/amore-e/95-cuore-con-le-orecchie.html en zelf een beetje aangepast.


Ter verwerking heb ik twee mogelijkheden. Dit ligt aan de tijd die over is.
De verwerkingsopdracht 1 is een kleurplaat/kleine knutsel, welke ik op 28/01/2017 gedownload heb via http://www.gelovenisleuk.nl/knutselen/35-algemeen-knutselen/505-luisteren-met-de-oren-van-je-hart om te gebruiken voor deze les. Lukt dit niet vanwege de tijd, dan kunnen de leerlingen hem op een ander moment doen als ze dit willen. Dan leg ik hem in het bakje voor extra opdrachten.

Voorbeeld van http://www.gelovenisleuk.nl/knutselen/35-algemeen-knutselen/505-luisteren-met-de-oren-van-je-hart

De 2e verwerkingsopdracht doen we als er weinig tijd over is en het heet: ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is....... Dat doen we een paar keer tot het tijd is voor de volgende les. Ik refereer dan aan de woorden van God: "ik zie wat jij niet ziet". God kiest David om zijn hart en die kun je niet aan de buitenkant zien. Samuël communiceerde ook met God via zijn hart. Hij vertrouwde erop dat God hem het juiste liet doen.

De afsluiting van de les is niet zo heel spannend. Ik laat de leerlingen hun tafels leegruimen voor de volgende les, reflecteert kort de les met ze en deel de gelamineerde hartjes met oren uit. De leerlingen mogen de hartjes op tafel houden.

Vergeet niet: God kijkt door je heen!

Juf (in opleiding) Roos




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen