maandag 6 februari 2017

David speelt harp voor Saul 1 Samuël 10:14-23 groep 3/4



Deze bijbelles gaat over de buien van koning Saul en de oplossing die zijn bedienden hebben bedacht hiervoor.



Start van de les:
Leerlingen vinden tijdens de inloop emotiekaartjes op hun tafeltjes. 1 per tafelgroepje en op elke tafel een smiley.
Tijdens de dagopening bespreken we de dag van vandaag, de planning, bijzonderheden en we bidden. Ik vertel het doel van de les.


Kern:
Na de dagopening bespreken de leerlingen de kaartjes met de tafelgroepjes.
Ze krijgen hierbij een duidelijke opdracht:
- wat zien ze?
- wat vinden ze er van?
- welke smileys passen bij de emotiekaartjes.

Daarna bespreken we klassikaal wat de leerlingen met de tafelgroepjes besproken hebben. Ik haak dan in op het verhaal van koning Saul, die nogal sjagrijnig werd.

Ik lees het verhaal voor.

David speelt harp voor Saul
Koning Saul heeft steeds vaker boze buien. Hij luistert niet meer naar God luistert en God helpt hem daarom niet meer. Koning Saul wordt steeds ongelukkiger en op sommige dagen zelfs bang. Een boze geest fluistert hem nare dingen in. Dit reageert hij af op zijn dienaren. Als koning Saul zo'n bui heeft, durft niemand in zijn buurt te komen.



Ze komen steeds vaker, die buien.
Dat kan zo niet langer, zeggen de dienaren tegen elkaar, er moet iets gebeuren!  Een knecht heeft een idee. Laten we hem naar muziek laten luisteren. Dat helpt vast. Hij weet ook wie dat zou kunnen spelen. Hij noemt de naam van David, die in Betlehem woont. David kan heel mooi op de citer en de lier spelen. De dienaren bespreken dit met koning Saul en hij vindt het goed. "Ga naar Betlehem en haal die David op", zegt hij.

Als de mensen in Betlehem dit horen is alles in rep en roer. Davids vader, Isaï maakt allerlei dingen klaar die hij aan de koning kan geven: een ezel, brood, wijn en een geitenbokje. Zo gaat David op reis. Als David aan komt bij het hof van Saul, vindt hij het erg spannend. Hij, David, een herdersjongen, die voor de koning moet spelen!
Maar David weet dat God hem helpt.

Als koning Saul weer een boze bui heeft, wordt David gelijk geroepen. Hij pakt zijn citer en begint te spelen. En ja hoor, het helpt. De boze blik van de koning verandert al snel. Hij wordt helemaal rustig van de mooie muziek. Koning Saul wil dat David bij hem in de buurt blijft. David mag zelfs zijn wapendrager worden. Koning Saul gaat steeds meer van hem houden. En iedere keer als het nodig is, speelt David voor de koning op zijn citer/lier.



Verwerking en afsluiting:
Na het voorlezen bespreken we wat de leerlingen ontdekt hebben.

Ook gaan we met onze ogen dicht luisteren naar een stukje muziek. Ik heb hieronder 3 soorten muziek ingevoegd. Ik heb diverse verhalen van David geraadpleegd en ik kon geen eenduidig antwoord vinden op het soort instrument dat hij nu echt gebruikt... Er wordt geschreven over de citer, de harp en de lier. Op de afbeeldingen zie ik met name de lier verschijnen, een kleine harp. Om die reden heb ik de voorkeur het harpspel te laten horen. Daar kunnen de leerlingen ook even op wegdrijven met hun ogen dicht. Dan kunnen ze ervaren wat deze muziek met ze doet. Zou dat bij koning Saul ook zo zijn gegaan?

Zo klinkt de lier



Zo klinkt de citer



Zo klinkt de harp



Na het beluisteren bespreken we kort wat ze ervaren hebben.
Daarna kunnen de leerlingen een kleurplaat met 20 zoek de verschillen pakken en deze maken en kleuren tot het tijd is voor de volgende les.

De tijd voor deze les is van 830-900. Lukt het de leerlingen niet de kleurplaat af te krijgen, dan kunnen ze dit op een ander moment van de dag nog doen.

Wil je zelf ook rode en groene gevoelens kaarten printen? Kijk dan eens hier: https://www.uitgeverijpica.nl/artikelen/309-groene-en-rode-gevoelenskaart

Via dit emailadres kun je de behoeften- en emotiekaarten aanvragen: evamaria@levenverrijkendonderwijs.nl 

Tot gauw weer!

Juf (in opleiding) Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen