dinsdag 21 februari 2017

Jezus en de Samaritaanse vrouw, voor groep 3/4

Bron: http://1stap.com/wp-content/uploads/2014/01/samaritaanse-vrouw.jpg
21/02/2017 geraadpleegd
Hallo allemaal!

We zijn bij Startpunt 28 aangekomen en ik mag een les verzorgen over Jezus en de Samaritaanse vrouw (Johannes 4:1-42) .

We openen de dag als altijd, met een goedemorgen, de planning en eventuele bijzonderheden. Ook kijken we naar de dag van vandaag en de datum. Deze routine pas ik altijd toe.

Daarna start ik de bijbelles.

Ik heb via http://www.kleuteridee.nl/?s=de+samaritaanse+vrouw, de platen gevonden die ik gebruik voor deze les. Ik heb ze in dit blog gezet (zie hieronder), maar ook uitgeprint. Elk tafelgroepje krijgt een plaat waar de leerlingen met elkaar over mogen praten.


Daarna mogen leerlingen om de beurt, van de tekst die ik achterop geschreven heb de eerste regel voorlezen. Ik leg de leerlingen de rest van het verhaal met de platen via het bord uit. Zo hebben we samenwerkend leren, meer interactie en leren ze ook het verhaal goed kennen.


Jezus reisde van Judea naar Galilea via Samaria. Joden doen dit normaliter niet.
Zij willen niets met de Samaritanen te maken hebben.

Jezus zit bij de put als zijn discipelen eten gaan halen in het dorp.
Er kwam een vrouw om water te halen.

Jezus vraagt de vrouw om wat water. De vrouw zegt: "ik ben Samaritaan, jij bent Jood.
Hoe kun je mij om water vragen?"
De vrouw weet dat Joden niet uit dezelfde bekers willen drinken als Samaritanen.

Jezus zegt: "Als jij wist wie ik ben en wat God allemaal geeft, dan zou je mij 
om leven gevend water vragen". 

De vrouw vraagt: "Je hebt niets om water mee uit de put te halen. Waar haal je
dan leven gevend water vandaan?"
Jezus zegt: "Iedereen die gewoon water drinkt krijgt weer dorst, maar ik heb het
over het water dat eeuwig leven geeft". 

De vrouw zegt: "Geef mij dat water, zodat ik nooit meer dorst heb". 
Jezus zegt: "Haal je man en kom samen terug".
De vrouw zegt dan: "Ik heb geen man".

"Nee", zegt Jezus, "je bent al vijf keer getrouwd geweest en nu woon je bij een man
waar je niet mee getrouwd bent".
De vrouw schrok er van dat Jezus zoveel wist van haar. "Je bent een profeet!", zegt ze.

De vrouw vertelt: "de Samaritanen aanbidden God op die berg. De joden
zeggen dat Jeruzalem de plek is om God te aanbidden". 

Jezus legt aan de vrouw uit: "Het maakt niet uit waar je aanbidt. Het maakt
wel uit wie je aanbidt. Dat is belangrijk.
God is Geest. Alleen via de kracht van Zijn Geest kunnen mensen
Hem aanbidden.

De vrouw vertelt: "Ik weet dat als Gods redder komt, de Messias, Hij ons alles zal
vertellen.
"Ik BEN de Messias", zegt Jezus.

Toen kwamen de discipelen terug.
De vrouw liet de kruik achter en ging snel terug naar het dorp om te vertellen
wat Jezus allemaal wist.
Zou hij dan echt de Messias zijn?

De Samaritanen kwamen om Jezus te ontmoeten en smeekten hem om te blijven.
Jezus bleef twee dagen en vele geloofden dat Jezus de Messias was.

Ter afsluiting praten we na over het verhaal. Als we tijd over hebben mogen de leerlingen kiezen:
1. of zelf een lied kiezen uit de worship lijst
2. of dit lied plus (beeld is deels afgekapt)


3. Dit filmpje (Engels gesproken, maar goed beeld)


Een fijne dag allemaal!

Juf (in opleiding) Roos.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen