zondag 12 februari 2017

Jozef's droom: mattheüs 1:18-25 levensbeschouwing 3/4



De afgelopen maanden heb ik meerdere lessen gegeven op het gebied van sociale vaardigheden, omgaan met behoeften en emoties en bijbellessen en vaak een combinatie van deze drie. Laten we even kijken wat jullie nog weten.

Weten jullie nog?
Dat iedereen verschillende behoeften heeft en dat je als je weet wat jouw eigen behoeften zijn, je ook anderen beter kunt begrijpen?
Dat je op verschillende manieren met elkaar kunt praten, maar dat giraffentaal het beste past bij spreken met je hart?
Dat in de bijbel verhalen die we behandeld hebben verteld werd over de opdrachten die God geeft, dat de mensen daar soms niets van begrepen en van de wonderen die Hij verrichtte?
Dat mensen in de bijbel vaak een boodschap krijgen via een droom of engel?
Dat koning Saul sjagrijnig was en mensen bang van hem werden en dat David hier een mooie oplossing voor had?
Dat Maria een kindje kreeg dat van God was en niet van Jozef?
Dat je door te bidden antwoorden krijgt?



Weet je het niet meer? Dat maakt niet uit. Maar wil je het weten? Kijk dat even terug op de blogs onder de tab, levensbeschouwing en coaching in de klas. Er zit een doorlopende (leer) lijn in.

Zo ook de les van vandaag. Ik combineer sociale vaardigheden met een bijbelles en dat doe ik zo:

Introductie:
We openen de dag zoals altijd met de dag van vandaag, de datum en eventuele bijzonderheden. Ook kijken we naar de planning en we openen met gebed. Alleen voor het gebed heb ik een lied uitgekozen dat wij bij de kleuters gebruikten als gebed voor de dagopening:


Dan leg ik de werkbladen uit:
We kijken naar de emotie boosheid (daar gaat het bijbelverhaal ook over) en leerlingen mogen lijnen trekken naar waar zij boos van kunnen worden. We doen dit klassikaal, leerlingen vullen het wel voor zichzelf in, maar ik begeleid ze erin.

Daarna gaan ze toetsen of de gedachte bij de emotie klopt door 4 vragen te stellen. Is het waar?

Daarna kleuren de kinderen op de tekening in waar ze het in hun lijf voelen.

Dit bespreken we en dan maak ik gelijk het sprongetje naar de vorige lessen (weet je nog?) en leg de link naar het verhaal van vandaag (matt 1:18-25). De persoon uit het verhaal is boos. Maar is hij dat echt of is hij iets anders?




Dat was de intro. Nu komt de kern, het verhaal (uit startpunt).

Jozef is boos.
Hij is een eind gaan lopen. Ver weg van Maria. Hij is echt heel boos, maar ook heel verdrietig. Weet je wat Maria hem net verteld heeft? Dat ze een kindje krijgt! En dat Jozef niet de vader is. Dat kan ook niet, want ze zijn nog niet getrouwd. Maar, als hij niet de vader is, wie dan wel?
Maria vertelde dat God de vader van het kindje is. Maar, daar begrijpt Jozef helemaal niets van! Dat kan toch niet? Hoe komt Maria daar nou bij? En dan ook nog het verhaal over die engel. Wie zal dat geloven? De mensen zullen boos worden op Maria omdat het kindje niet van Jozef is. Jozef zal heel stilletjes bij haar weg gaan. Dan zullen de mensen geen lelijke dingen over Maria gaan zeggen. Hij houdt zoveel van haar. Laten de mensen dan maar boos op hem worden, omdat hij haar in de steek laat...

Als Jozef weer thuis komt, is hij doodmoe. Hij gaat naar bed. Terwijl hij ligt te slapen, krijgt hij een droom. In die droom staat er een engel van God naast zijn bed. De engel zegt: "Jozef, je kunt gewoon met Maria trouwen." God is echt de vader van haar kindje. Zij zal een zoon krijgen. Die moeten jullie Jezus noemen. Dat betekent: "God redt". Hij zal de mensen redden van de zonden. Jullie moeten samen voor het kindje gaan zorgen. Lang geleden heeft de profeet Jesaja hier al over verteld. Je kunt het lezen in zijn boek.

Dan wordt Jozef wakker. De droom is voorbij. Hij is niet meer boos of verdrietig. Snel gaat hij naar Maria toe en vertelt haar van de droom. Dan besluiten ze om gauw te gaan trouwen. Jozef is blij dat hij Maria kan vertrouwen en voor haar en de baby kan zorgen.


Na het vertellen van het verhaal bespreken we hem na. Waarom is Jozef boos?  Of is hij iets anders? Wat doet hij er mee? Waar maakt hij zich zorgen om? Is dat terecht? Hoe krijg Jozef antwoord op zijn vragen? Heeft iemand zelf ook zoiets meegemaakt?

Afronding:
Als verwerkingsopdracht en ter afronding heb ik een wolk kleurplaat, waar leerlingen in mogen schrijven over een droom die zij hebben gehad. Van elke groep mogen een paar leerlingen hier over vertellen.

De lestijd is voor mij al vol, maar hierbij heb ik alsnog een extra lied en gebed toegevoegd.




bronnen: 

Werkbladen:
Als je boos bent: wpt training inspiratie, gedachtekracht.nl en http://www.cognitieveanimatietherapie.nl/gevoelens-kinderen/

Kleurplaat wolk: https://www.schoolplaten.com/kleurplaat-wolk-i22857.html
(alles geraadpleegd 12022017 0926)

Toevoeging (ivm latere les, ander bijbelverhaal) 
https://www.jw.org/nl/publicaties/boeken/bijbelverhalen/4/koning-salomo/

Liefs,

Juf (in opleiding),
Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen