zondag 5 maart 2017

Johannes 5 1-18 bijbelles groep 3/4

Met het Paasfeest in aantocht, behandelen we verhalen uit het oude testament over Jezus' leven.
Hij verrichtte veel wonderen en verspreidde het goede woord van God. Maar niet iedereen geloofde Hem gelijk. En genoeg mensen vonden het helemaal niks.
De les van vandaag gaat over het wonder waarbij Jezus bij de vijver Bethesda een man geneest die al 38 jaar ziek is. Op internet vind je vele overpeinzingen over de betekenis van het verhaal, waarbij o.a. nagedacht wordt over het waarom de man er bleef liggen, of hij nou wel of niet geloofde in genezing, hoe hij daar gekomen is etc. Voor de kinderen houden we het lekker simpel en bied ik het verhaal aan zoals het in de methode staat, natuurlijk wel met mijn eigen wijze van aanbieden (met platen ea) en dit blog erbij.


Intro:
Leerlingen vinden de verhaalplaten van de les op hun tafels. Zij mogen de platen na de introductie met elkaar bespreken. We openen de dag zoals altijd, met een goedemorgen, eventuele verhalen van kinderen, het bespreken van de dagplanning en een gebed.




Ik heb een schat verstopt in de kast en geef 1 iemand de opdracht: zoek de schat direct achter de deur.
De leerling vindt hem niet. Er zijn meer deuren in de klas. Dus achter elke deur kan het liggen.
Ik gebruik dit om te duiden dat je soms denkt dat je een opdracht goed uitvoert, maar dat je toch je schat niet vindt.
Dan stuur ik de leerling naar de juiste deur. Eens zien of de schat gevonden wordt. Het is namelijk een spiegel en als je er in kijkt... Zie je jezelf. Mooie schat toch?!

Haha even een kiekje van mezelf.
Meestal vinden de kinderen dat hilarisch!

Dit staat achter op de spiegel,

Zo gaat dat ook in dit verhaal, waarbij de mensen denken genezing te vinden bij Bethesda, maar de echte genezing vind je in God, zo blijkt uit de man die 38 jaar lang ziek is en bij de bron wacht.

Kern:
De leerlingen mogen nu de verhaalplaten met elkaar bespreken. Ik vraag klassikaal waar de leerlingen zelf denken dat het verhaal over gaat, of ze het kennen en wat ze er van vinden.

Dan mogen om de beurt leerlingen de eerste regel van de plaat lezen. Ik vul het aan met meer informatie over het verhaal. Die staat  niet op de platen zelf, maar vertel ik aan de hand van de verschillende bijbels die ik heb geraadpleegd om dit stuk uit de bijbel te onderzoeken.

Zie hieronder de foto's. De platen heb ik via kleuteridee.nl gevonden (5-3-2017).











Afronding en verwerking:
Als er tijd is, laat ik het onderstaande filmpje zien.

We bespreken het verhaal na en ik heb een kleur-knipplaat uit de methode "startpunt", waarbij de leerlingen een kapotte man weer heel mogen maken.


Deze les is naar aanleiding van de methode Startpunt, waar ook tips voor de introductie en verwerking gegeven worden. Ik heb er ongeveer 25 minuten voor, dus het is schipperen in de tijd. Met name de kleurplaat verwerking valt hierdoor meestal weg, maar dat kunnen leerlingen op een ander tijdstip alsnog oppakken.

Veel plezier met de les!!

Juf (in opleiding) Roos


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen