dinsdag 13 juni 2017

De kleur van emoties


Afgelopen weekend ontving ik dan ein-de-lijk het boek: de kleur van emoties.
Ik stond al 1,5 jaar op de lijst voor de nieuwe druk, want de oude was overal op.
Toevallig geef ik deze week ook een les over licht en kleur. Ik heb mijn sociale talenten schema dus even omgegooid om dit boek in de klas voor te lezen en er een lesje aan te wijden.


Om het voorlezen te ondersteunen gebruik ik dit blog. Ik hoop niet dat ik hiermee auteursrechten schaad, ik ga uit van niet omdat het geen kopie van het boek is maar foto's. Anders hoor ik het graag en dan zal ik de foto's helaas moeten verwijderen.

Voor een ieder die met dit soort dingen werkt raad ik het boek echt aan. Het is ontzettend mooi, praktisch en duidelijk. Je kunt er fijne coachingsessies mee hebben en sova lesjes aan koppelen.

Het kleurenmonster is in de war.

De emoties zijn een rommeltje.

Je moet ze ordenen.

Geel voor vreugde.

Blauw voor verdriet.

Rood is voor boosheid.

Angst is grijs.

Groen is lekker kalm.

Emoties krijgen een plekje. Dan werken ze beter.



Na het lezen laat ik een passend liedje horen van kinderen voor kinderen: een beetje uit mijn doen.


We bespreken klassikaal het boek en vertalen dit naar de praktijk.

Daarna deel ik een mooie kleurplaat uit die ik gemaakt heb van het kleurenmonster.
De kinderen mogen het monster inkleuren in de kleur(en) die bij hen passen vandaag.
Ter afronding laat ik een paar leerlingen vertellen waarom hij/zij die kleur(en) heeft gekozen.

Met deze activiteit vul ik de dagopening van ongeveer een half uur.

Tot de volgende keer!
Juf (in opleiding) Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen